Vastu võetud Eesti Keskerakonna XVII kongressil, 13. oktoobril 2018
I KESKERAKONNA PÕHIVÄÄRTUSED – DEMOKRAATLIK, HARITUD, JÕUKAS JA JÄTKUSUUTLIK RAHVAS
Keskerakond peab tähtsaks, et riigivõimu teostataks austusega inimeste ja nende põhiõiguste suhtes. Üldiste inimõiguste kaitse, diskrimineerimise vältimine kõikides selle vormides, võrdne kohtlemine, võrdsete võimaluste loomine, solidaarsus, hoolivus, sallivus, pluralism ja vabadus ‒ need on meile ühiskonna põhiväärtused.
Solidaarsusprintsiip
Loosung „Vabadus, võrdsus, vendlus“ ei ole belletristiline mõiste, vaid rõhutab vajadust ühiskonda tasakaalukalt juhtida. Kui on liiga palju vabadust, kaob võrdsus. Kui absolutiseerida võrdsust, kaob vabadus. Mõistliku tasakaalu loomiseks nende vahel on hädavajalik vendluse ehk tänapäevases mõttes solidaarsuse printsiip.
Võimude tasakaal
Peame oluliseks võimude – seadusandliku, täidesaatva ja kohtuvõimu – vastastikust tasakaalustatust ning praeguseks ülepaisutatud täidesaatva võimu mõningast ohjamist.
Subsidaarsus- ehk lähedusprintsiip
Austame subsidaarsusprintsiipi – paikkonda puudutavate otsuste langetamist just selles paikkonnas, mille elu see otsus mõjutab. See tagab kohalike vajaduste ja traditsioonide parema arvestamise ning lõppkokkuvõttes piirkondade jätkusuutliku arengu. Riigi keskvõimude tasandil tuleb lahendada sellised küsimused, mis oma olemuselt vajavad üldriiklikku reguleerimist või võimaldavad oluliselt paremat tulemust õiguste kaitse, teenuste kvaliteedi või säästlikkuse osas. Subsidaarsusprintsiibi järjekindel rakendamine kätkeb endas parlamentarismi ja kohaliku omavalitsuse austamist ja edendamist. Kohalike omavalitsuste elujõulisus on tugevaks vastukaaluks korporatiivse riigi mudelile.
Kvaliteetne avalik teave
Demokraatliku ühiskonna üheks olulisemaks tunnuseks on inimeste võimalus saada piisavalt mitmekesist ja kvaliteetset teavet poliitiliste eelistuste kujundamiseks. Iga inimese õigus ausale ja kättesaadavale teabele on üks tema põhiõigustest. Erakondade, Riigikogu ja valitsusaparaadi poolt avalikkusele pakutav teave peab olema kvaliteetne ja piisav poliitika jälgimiseks ja mõtestamiseks. Peame oluliseks mitmekesist ja tasakaalustatud meediaruumi, vajadusel tuleb riigil selle saavutamiseks sekkuda.
Riikluse ja demokraatia arendamine
Järjepidevuse austamine
Meie poliitilise tegevuse keskseks põhimõtteks on eelnevate põlvkondade panuse austamine. Väärtustame Eesti riigi järjepidevust. Hindame ja austame meie riigi rajajaid, Vabadussõja võitlejaid ja Eesti riigi majandusliku baasi loojaid. Hindame vääriliselt nende põlvkondade tööd, kes tagasid meie rahva, kultuuri ja majanduse põhialuste kestma jäämise nõukogude anneksiooni aastatel ning tegid võimalikuks meie riikliku iseseisvuse taastamise. Tunnustame ja hindame neid, kes suutsid võõrsil viibides säilitada ja rikastada meie rahva kultuuritraditsioone ning olid abiks riikliku iseseisvuse taastamisel.
Demokraatliku juhtimise täiustamine
Keskerakond on läbi aegade pidanud oluliseks inimeste suuremat sõnaõigust poliitikas. Lisaks esindusdemokraatia kvaliteedi tõstmisele seisame jätkuvalt selle eest, et rahvas saaks valida presidenti ja otse väljendada oma eelistusi ka valimiste vahel rahvaküsitluste, rahvahääletuste, osalusveebi ja teiste lahenduste abil. Väärtustame erakonnana vahetut kontakti valijatega ning korraldame jätkuvalt otsekohtumisi ja üritusi.
Kodanikualgatus
Soosime kodanikualgatust ja suuname avalikkuse loomingulist energiat Eesti ühiskonna ühtekuuluvustunde arendamisel. Soodustame inimeste huvi, initsiatiivi ja aktiivsuse koondumist nende eneste ning teiste heaolu tagamisele ja erinevate sotsiaalsete, kultuuriliste, keskkonnakaitseliste jm oluliste probleemide lahendamisele.
Üldrahvalikud arutelud
Seome riigi elu erinevate valdkondade mastaapsete otsuste ja reformikavade kinnitamise neile eelnevate laiaulatuslike aruteludega, millesse on kaasatud nii vastavate valdkondade teadlased ja praktikud kui ka erinevate huvirühmade esindajad.
Parlamentaarne demokraatia
Eesti parlamentarism vajab arendamist ja tugevdamist. Senised arengud on kahandanud Riigikogu kui rahvaesinduse otsustusvõimet täitevvõimu õiguste kasvatamise arvel. Parlamendile on vaja luua tingimused, mis võimaldavad tal valitsusasutuste tööd sisuliselt kontrollida ja hinnata. Selleks on parlamendiliikmetele vaja ka piisava kvaliteediga tugimeeskonda, tagamaks nende teabe-, analüüsi- ja arendusvõimekuse.
Rahvaesinduse õiguste laiendamine
Rahvaesindusel peab olema õigus senisest oluliselt rohkem iseseisvalt teavet küsida ja kasutada ning omada võimalust luua senisest tugevamaid uurimiskomisjone, kuhu on võimalik vajaduse korral kutsuda aru andma lisaks ministritele ka oluliste riigiasutuste ja ametkondade juhte (peaprokurör, PPA, KAPO juhid jt), aga samuti erinevate erainstitutsioonide esindajaid ning vastava teemaga seotud kodanikke.
Kodakondsuspoliitika
"Hallid passid" peavad kaduma
Seame eesmärgiks määratlemata kodakondsusega või võõrriigi kodakondsusega isikute arvu minimeerimise ja Eesti kodanike arvu kasvamise. Enne 1991. aastat Eestis elanutele tuleb kodakondsus anda lihtsustatud korras.
Eestis sündinud lapsed peavad saama Eesti kodakondsuse
Lapsed, kes on sündinud Eestis ja kellel vähemalt üks vanematest on Eesti püsiv elanik, peavad saama Eesti kodakondsuse.
Kodanike õiguste ja vabaduste kaitse
Õiguste ja kohustuste tasakaal
Püüdleme ühiskonna poole, kus kodanike õigused ja kohustused on tasakaalus.
Elanikkonna õiguskaitse
Iga Eesti inimese põhiseaduslikud õigused peavad olema kaitstud nii kodu- kui välismaal. Maakonnakeskuste õigusabibüroode võimalusi ja kvaliteeti tuleb edasi arendada. Oma õiguste kasutamine ja tagamine – õigusabist kohtus kohtutäiturite ja tehnilisemate toiminguteni – peab olema inimeste jaoks taskukohane. Peame vajalikuks suurendada vaidluste ja kaebuste kohtuvälist lahendamist, selleks tuleb ametnikkond efektiivselt tööle rakendada ning lahendada kodanike kaebused kiiresti ja õiglaselt.
Vähemuste õigustega arvestamine
Parlamentaarne demokraatia ei tähenda pelgalt enamuse õigust teostada riigivõimu ükskõik millisel moel ja hoolimata ükskõik millistest väärtustest. Enamuse otsustusmäär on piiratud rahvusvaheliselt tunnustatud ja kaitstud inimõiguste normidega, mille kohaselt tuleb arvestada ka vähemuste õigusi ega või neid enamuse hääle taustal eirata.
TARBIJA kaitse
Inimeste õiguste kaitseks argielu ja tarbimise sfääris peame otstarbekaks tugevdada tarbijakaitsega tegelevaid vabatahtlikke ja riiklikke institutsioone. Inimeste kaitseks turu võimaliku omavoli vastu on vajalik jõuline ja läbipaistev kontroll monopolide ja kartellide üle.
Kodanikuharidus ja omaalgatus
Valmidust kodanikurolli kanda toetab piisav kodanikuharidus, mida arendame koostöös ülikoolidega. Toetame kogukondade omaalgatust, vabatahtlike kaasamist, ettevõtlikkust ja ühistegevust.
Erakonnad
Erakonnad – riigi järjepideva arengu tagajad
Riigi järjepidev ja jätkusuutlik areng ei ole võimalik erinevate ühekordsete „projektiparteide“ või valimisliitude baasil, kes ei kanna vastutust oma poliitika tagajärgede eest. Keskerakond toetab tugevate ja suure liikmeskonnaga erakondade kujunemist, kes on suutelised pidama pidevat argumenteeritud poliitilist dialoogi oma oponentidega ja tagama riigivõimu järjepidevuse ning läbimõeldud uuendamise ning kannavad vastutust oma otsustuste tagajärgede eest.
Erakondade sidemed oma valijatega
Peame oluliseks, et erakonnad oleksid tihedas sidemes oma liikmete ja valijatega ning näitame selles omapoolset eeskuju. Peame otstarbekaks parlamendierakondade aktiivset tegevust maailmavaate edendamiseks ja avalikkuse teavitamiseks ning selleks piisavate ressursside suunamist.
Keskerakonna siht – keskklassi tugevdamine
Keskklass – ühiskonna jätkusuutliku arengu garant
Eesti jätkusuutliku arengu tagamiseks on vajalik jõuka keskklassi (oma tööga väärtusi loovad kvalifitseeritud oskustöölised ja spetsialistid, väike ja keskmise suurusega ettevõtete omanikud, töötajad-osanikud, haritlased) kujundamine, kes on demokraatliku ja jätkusuutliku ühiskonna arengu peamine garant.
PALGAVAESUSE KAOTAMINE JA KESKKLASSI KASV ALAMKLASSI ARVELT
Töötame selle nimel, et Eestis ei saaks esineda palgavaesust. See omakorda eeldab aga töötajate pidevat koolitamist ja täiendõpet, tagamaks võimekust kasutada kaasaegseid tehnoloogiaid ning toota suuremat lisaväärtust. Lõppkokkuvõttes tähendab see alamklassi järjekindlat minimeerimist töötajate hariduse ja kvalifikatsiooni tõstmise ja seeläbi keskklassi kasvu arvel, keskklassi järjekindlat suurendamist ja tugevdamist.
Liit ettevõtjatega
Keskerakond loeb oma tugevateks liitlasteks ettevõtjaid, kes edendavad ausat ettevõtlust, maksavad makse, on orienteeritud teadmistepõhisele tootmisele ja ning on valmis osalema innovaatiliste lahenduste leidmises ning tootmise pidevaks moderniseerimiseks vajalike rakenduslike teadusuuringute finantseerimises, edendavad Eesti elu ning soovivad ja suudavad maksta oma töötajatele head palka.
Vähemkindlustatute kaitse ja võitlus ühiskondliku ebaõigluse vastu
Keskerakond seab oma sihiks ühiskonna tasakaaluka ning jätkusuutliku arengu. See eeldab jõulist abi nendele ühiskonnaliikmetele, kes on erinevatel põhjustel langenud ebaõiglase surve või surutise alla.
II Teovõimeline riik
Riikluse üldised põhimõtted
Keskvõim ja kohalik omavalitsus
Riigi moodustavad ühelt poolt üleriigilised organid (seadusandlik, täidesaatev ja kohtuvõim) ning teiselt poolt kohalikud omavalitsused. Vaatamata erinevatele üleriigilistele ja lokaalsetele ülesannetele ja erinevatele töömeetoditele on neil üks eesmärk ning koos moodustavad nad ühtse ja tervikliku, oma rahva elu edendamiseks ja tema õiguste kaitsmiseks loodud süsteemi. Keskvõim ja kohalik omavalitsus on kohalike probleemide lahendamisel partnerid, mitte käskude jagaja ja täitja positsioonidel.
Teovõimeline riik
Me ei poolda „lihtsat riiki“, vaid kodanike huvides toimivat, neile hästi kättesaadavat, neid kaitsvat ja teovõimelist riiki. Oluline on riigi piisav strateegiline ja analüütiline võimekus ning suutlikkus rahvalt mandaadi saanud poliitilised eesmärgid teoks teha. Keskerakond taunib tavakodaniku suhtes vaenulikke üleskutseid "riigi kokku tõmbamisele“, maksude olulisele vähendamisele ja riigi funktsioonide ärilisele alusele viimisele. Peame mõistlikuks asjaajamise lihtsustamist ja valitsemislahenduste mitmekesistamist, ent peame võimalikuks vajaduse korral reeglite kehtestamist ja riigi rolli suurendamist.
Ametkondliku killustatuse ületamine
Eesti riigi toimimist häirib tugevalt ametkondliku huvi tähtsustamine – pahatihti langetatakse otsuseid lähtuvalt sellest, mis on kasulik ühele või teisele ametkonnale, mitte aga Eesti riigile tervikuna. Osa eluvaldkondi on killustatud mitme erineva ja tegevusi dubleeriva ministeeriumi vahel. Parlamentarismi tugevdamise oluliseks eesmärgiks on siseriiklike ametkondlike barjääride murdmine ja üldrahvalike huvide prioriteetseks seadmine ning riigi konsolideerimine.
Bürokraatliku asjaajamisstiili järjekindel vältimine
Demokraatliku riigi oluliseks tunnuseks, mille poole me püüdleme, on lihtne ja läbipaistev asjaajamine, selge pühendumus eesmärkidele ja mitte reeglitele või rituaalidele. Sellest tulenevalt seame riigi arendamise üheks prioriteediks bürokraatia ohjamise ja erinevate regulatsioonide ja finantseerimis-skeemide mõistusepärase lihtsustamise ning paberivaba asjaajamise edendamise kõikides eluvaldkondades, sh ministeeriumites, riigiasutustes, kohalikes omavalitsustes, haridus- ja teadusasutustes ning sotsiaalsfääri asjaajamises.
Riigi kohalolek kogu Eestis
Peame väga tähtsaks riigiasutuste kohalolekut kogu Eestis, mis tähendab eelkõige seniste maakondlike riigibüroode töö efektiivsuse tõstmist. Kodanikul peab olema võimalus suhelda mistahes ametkonnaga selleks volitatud ametniku vahendusel mistahes maakonnakeskuses.
Riigi mainekujundus
Peame oluliseks Eesti riigi ja tema hariduslembese, kultuurse ja innovaatilise maine kujundamise jätkamist nii Euroopas kui ka laiemalt ning toetame selles töös Eesti ametnikke, diplomaate, ettevõtjaid ja teiste valdkondade esindajaid.
Teadmistepõhine riik
Teaduse kaasamine juhtimisse
Riigi jätkusuutlikkuse ning rahvusvahelise konkurentsivõime tagamiseks on vältimatu teadmistepõhise juhtimise rakendamine ühiskonnaelu kõikides valdkondades, sh riigi keskasutuste ja erinevate ametkondade ning kohaliku omavalitsuse töös. See eeldab ülikoolide jt institutsioonide intellektuaalse panuse kaasamist juhtimisotsuste kujundamisse, ühiskonnauuringute ja rakendusteaduslike uurimuste tulemuste laiaulatuslikku kasutamist kõikides ühiskonnaelu valdkondades ja juhtimistasanditel.
Positiivsete ja negatiivsete kogemuste teaduslik analüüs
Teadmistepõhise valitsemise kohustuslikuks komponendiks on Eesti arengute põhjalik analüüsimine ning nii positiivsete kui ka negatiivsete kogemuste arvestamine ja teiste riikide kogemuste mehhaanilisest kopeerimisest hoidumine. Vajalik on globaalsete ja Euroopa Liidu arengute arvestamine, ühisosa ja otstarbeka tööjaotuse leidmine liitlastega. See eeldab rakendusuuringute keskuste arendamist ja ka senisest oluliselt suuremat panustamist sotsiaal- ja rahvusteadustesse.
Ühiskonna arengu prognoos ja probleemide ennetamine
Targa ja teovõimelise riigi tunnuseks on erinevates eluvaldkondades tekkivate probleemide varane prognoosimine ning nende ennetamine. See eeldab oluliste ressursside eraldamist erinevate eluvaldkondade arendus- ja ennetuskavade koostamisele.
Ametnikkonna kvalifikatsiooni ja haldussuutlikkuse tõstmine
Peame oluliseks haritud, kõrge haldussuutlikkusega ja kvaliteetset riigiaparaati. Ametnike väljaõpe ja täiendkoolitus tuleb korraldada koostöös ülikoolidega senisest oluliselt süsteemsemalt nii riigiteaduste kui valdkondlike eriteadmiste osas. Peame väga oluliseks politseinike, haridus-, teadus-, meditsiini- ja sotsiaaltöötajate, vangivalvurite, päästeametnike, noorsoo- ja sporditöötajate ja riigiametnike töö väärtustamist.
Kvaliteetne teave ja nõustamine
Me elame infoajastul, kus jäävad ellu need, kes valdavad teavet ning oskavad seda kasutada (Jeremy Rifkin). Erinevate ainevaldkondade spetsialistid peavad kaasaegsete (kutse- ja karjääri-, töö-, lastevanemate ja kasvatustöö-, õigus-, võla-, rände-, tarbija-, sotsiaal-, puuetega inimeste, pere- ja lähisuhtevägivalla ohvrite jne) nõustamise süsteemide väljaarendamist ülimalt oluliseks. See osundab selgesti laiema üleriikliku teabe- ja nõustamissüsteemi vajalikkusele, tagamaks elanikele neile vajaliku teabe nii päringutele vastamise, nõustamise kui eri-konsultatsiooni vormis.
Inimesekesksed proaktiivsed teabesüsteemid
Riiklikud registrid ja andmebaasid ning muud erinevad andmekogud sisaldavad rohkesti teavet, mis on oluline inimestele, aga ka organisatsioonidele nende õiguste, võimaluste ja kohustuste sujuvaks ning õigeaegseks teadmiseks ja täitmiseks. Otstarbekas on vastava teabe baasil välja arendada proaktiivne internetipõhine kodanike teavitussüsteem, mis automaatselt ning inimlikus ja arusaadavas vormis jagab asjaosalistele neile vajalikku teavet.
Investeerimine inimkapitali
Eesti ei ole rikas ei maavarade ega loodusressursside poolest ning meie edulugude üheks olulisemaks tagatiseks on olnud meie inimeste väga head teadmised ja oskused ning kõrge tööalane kvalifikatsioon. Meie majanduse konkurentsivõime säilitamiseks on ülimalt suur tähtsus investeeringul nn inimkapitali - töötajate kvalifikatsiooni tõstmine ja elukestvale õppele reaalse sisu andmine. Peame vajalikuks laialdase riiklikult ning ettevõtluse poolt finantseeritava täiendõppe süsteemi väljaarendamist olemasolevate kutsekoolide ja kõrgkoolide täiendõppe keskuste baasil, kus igal töötajal on võimalus regulaarselt tasuta täiendõpet saada ning oma kvalifikatsiooni tõsta.
Läbimõeldud e-riik
Peame oluliseks e-kanalite kvaliteeti ja turvalisust. Õhinapõhise hoogtöö asemel peame oluliseks e-riigi läbimõeldud ja kainet arendamist, andes endale aru ka selle kogukuludest ja turvariskidest. Avalikkust peab hoidma kursis nii edusammude kui probleemidega. Tähelepanu tuleb pöörata inimeste põhiõiguste ja privaatsuse kaitsele üha suurema registrite ulatuse ja ristkasutuse tingimustes, samuti turvalisuse kaitsele küberohtude ja automatiseerimise riskide vastu.
III VÄLIS- JA JULGEOLEKUPOLIITIKA
Julgeoleku- ja kaitsepoliitika
KOLLEKTIIVNE JULGEOLEKUPOLIITIKA
Eesti peamiseks välis- ja julgeolekupoliitika eesmärgiks on Eesti riigi iseseisvuse ja sõltumatuse, põhiseadusliku korra ning rahva elujärje kindlustamine. Toetame täielikult 2016. aastal kokku lepitud Euroopa julgeolekupoliitika missiooni- ja strateegiakava. Eesti rahvuslik julgeolek ja riigikaitse tugineb meie riigi välis- ja julgeolekupoliitikale. Toetame kollektiivsete julgeolekupoliitiliste tegevuskavade väljatöötamist ning osaleme nende elluviimisel.
Koostöö liitlastega
Toetame globaalset riikidevahelist koostööd rahvusvaheliste julgeolekuriskide vähendamiseks ning turvalisema ja õiglasema maailma loomiseks. Euroopa kaitsepoliitikat tuleb arendada tihedas koostöös NATO ja Euroopa Liiduga, mis loob eelduse edukaks võitluseks inimkonna heaolu ohustava terrorismi, organiseeritud kuritegevuse (sh küberkuritegevuse) ja massihävitusrelvade kontrollimatu leviku vastu.
Ühine välis- ja kaitsepoliitika
Peame otstarbekaks Euroopa Liidu ühise välis- ja kaitsepoliitika jätkuvat laiendamist ja tõhustamist, mille vältimatuks eelduseks on Eesti riigi aktiivne osalemine selle kujundamisel.
Euroopa Liidu välispiir
Peame tähtsaks Eesti riigipiiri lõplikku väljaehitamist ja jätkuvat arendamist võimalikult innovaatilise ja kõrge tehnoloogia alusel. Kuna tegemist on EL välispiiriga, kaasame sellesse töösse Euroopa Liidu materiaalseid ja intellektuaalseid ressursse.
Ebaseadusliku rände ohjamine
Toetame Euroopa Liidu piiri tugevdamist ja kindlustamist ning võimalike sisserändajate taustakontrolli suurendamist, mis loob aluse õiglasele migratsioonipoliitikale kõigi Euroopa Liidu riikide turvalisuse huvides. Ühtlasi peame terrorismi tõkestamiseks Euroopa Liidus vajalikuks üle-euroopaliste infotehnoloogiliste võimaluste väljaarendamist võimalikku terroriohtu kandvate isikute varajaseks tuvastamiseks ja seadusandlusest tulenevas korras vastutusele võtmiseks.
Võitlus terrorismiga
Peame terrorismi igakülgse tõkestamise eelduseks Euroopa Liidu ühist tegevust selles valdkonnas. Pooldame Euroopa Liidu ning selle liikmesriikide välis- ja julgeolekupoliitika allutamist liikmesriikide parlamentide demokraatlikule kontrollile, jättes rahvusparlamentidele õiguse otsustada oma vägede osalemise üle sõjalistes operatsioonides.
Võitlus inimkaubanduse vastu
Peame oluliseks tugevdada Euroopa Liidu inimkaubandusega võitlevaid institutsioone, arendame Eesti ja Euroopa seadusandlust inimkaubandusega võitlemiseks, keskendudes eelkõige rohujuure tasandil töötavatele organisatsioonidele.
Kaitsepoliitika alus
Peame Eesti kaitsepoliitika aluseks aktiivset välispoliitikat, koostööd liitlastega, riigi enesekaitsevõime pidevat suurendamist, kaitseväe arendamist NATO väevõimekuseesmärkide saavutamisel.
Enesekaitsevõime
Peame oluliseks arendada Eesti esmast enesekaitsevõimet. Näeme selle tugevdamise peamise meetmena ohvitseride ja spetsialistide kvalifikatsiooni järjekindlat suurendamist seotuna üldise sõjaväeteenistuse kohustusega, väeteenistuskohuslaste efektiivset eel-ettevalmistust, teadmiste ja oskuste ning kogemuste omandamist teenistusaja kestel, reservväelaste täiendõpet. Tähtsustame Kaitseliidu ja isamaalist kasvatust edendavate organisatsioonide tööd.
Üldine väeteenistuskohustus
Peame vajalikuks üldise väeteenistuskohustuse säilimist, mis omab lisaks riigikaitsele ka olulist hariduslikku, sotsiaalsest ja kasvatuslikku tähtsust.
Diplomaatia. Euroopa Liit
Meie püüdlused Euroopa Liidus
Euroopa Liit peab toimima struktuurina, mis soosib liikmesriikide koondumist kõrgeimale võimalikule inimarengu tasemele, toetades parimaid praktikaid töötajate kaitse, kättesaadava tervishoiu ja hariduse, keskkonnakaitse ja teistes valdkondades. Nii tagame igale kodanikule võimalikult kõrge elukvaliteedi.
Diplomaatiline esindatus
Peame otstarbekaks Eesti alaliste esinduste ja saatkondade tööd strateegiliselt olulistes asukohtades üle maailma. Otsime võimalusi tihedamaks koostööks Balti riikide, Skandinaaviamaade ning teiste Euroopa Liidu liitlastega ühiste esinduste loomisel (nt oma riigi saatkonna puudumisel esindajate tegutsemine naaberriigi saatkonna juures). Eesti diplomaatia on tulemuslik tänu läbimõeldud ja tihedale koostööle liitlastega, sh eelkõige partneritega Euroopa Liidust.
Rahvusvaheline vahendustöö
Toetame diplomaatia ja dialoogi eelistamist sõjalistele konfliktidele ning näeme Eestit tugeva läbirääkija rollis rahvusvahelistes kriisikolletes. Eesti diplomaatia esmane eesmärk on olla ratsionaalne ja neutraalne konfliktilahendaja regioonis ja maailmas.
ÜRO ja rahvusvahelised organisatsioonid
Rõhutame globaalse koostöö tähtsust ja toetame ÜRO kestliku arengu eesmärkide saavutamist. Peame vajalikuks Eesti panuse suurendamist nii arengukoostöösse, säästvasse elukeskkonda kui ka võrdsema ja demokraatlikuma maailma saavutamisse. Ühtlasi toetame ÜRO kui organisatsiooni tähtsuse kasvu, mis oleks ühtsem, tegusam ning tõhusam.
Idapartnerluse programmid
Tänu oma ajaloolistele kogemustele ning geograafilisele asendile saab Eesti olla oluliseks lüliks Euroopa Liidu idapartnerluse programmides ning silla ehitajaks Euroopa Liidu ja endiste N Liidu riikide vahel.
Euroopa Liidu laienemine
Pooldame Euroopa Liidu laienemise jätkumist Kopenhaageni kriteeriumide alusel. Kõiki kandidaatriike tuleb kohelda nõudlikult ja samaväärselt, kuid riigi iseärasusi arvestades. Ühtlasi peame oluliseks jätkata panustamist idapartnerluse riikidega koostöö tihendamisse ning nende Euroopa Liitu integreerimisse.
Tugevam teabesild Euroopa Liiduga
Peame oluliseks Eesti elanike paremat informeerimist Euroopa Liidu uutest algatustest ning nende arvamusega arvestamist, aga samuti erinevate Euroopa Liidu teabekogude laialdasemate kasutamisvõimaluste loomist.
Rahvusvahelised suhted ja rahvadiplomaatia
Peame oluliseks heanaaberlike suhete arendamist rahvusvahelistes suhetes, kaasates sellesse protsessi ka kodanikudiplomaatia, teadusdiplomaatia, kultuurivahetuse ja noorsoodiplomaatia vahendeid.
Balti regiooni koostöö
Parlamentaarne koostöö
Tähtsustame võrdõiguslike, heanaaberlike ja igakülgselt avarduvate suhete arendamist Eesti naaberriikidega Läänemere ääres, sh eriti Balti regiooni riikidega. Peame oluliseks Eesti aktiivset osalemist erinevates parlamentaarsetes koostöö- ja konsultatiivkogudes ning aktiivse dialoogi pidamist kõigi Eesti naaberriikidega.
Piiriülene koostöö ja Läänemere programmi koostöökavad
Peame olulisteks regionaalpoliitika võimalusteks piiriülese koostöö arendamist ja koostööprogramme Läänemere strateegia realiseerimiseks ning erinevate keskkonnakaitse, tervishoiu, kultuuri, majandus- ja haridusalaste, aga samuti kodanikuühiskonda ja elukeskkonda arendavate ühisprojektide elluviimist koostöös partneritega naaberriikidest.
Kodanikualgatusel põhinev koostöö
Toetame igati kohalikule algatusele ja kogukonna kaasamisele tuginevaid piiriülese koostöö projekte.
IV Kohalik omavalitsus
Kohalik omavalitsus kui kodanikuühiskonna alus
Keskerakond on seisukohal, et kohalikud omavalitsused on kodanikuühiskonna alus. Meie eesmärk kohaliku omavalitsuse poliitika valdkonnas on Eesti Vabariigi Põhiseaduse mõtte kohase kodanikuühiskonna kujunemine ja elanike sisuline kaasatus kohaliku elu küsimuste otsustamisse. Tugineme Euroopa kohalike omavalitsuste harta põhimõtetele.
Kohalike omavalitsuse rolli suurendamine
Kohalike omavalitsuste otsustusõigust ühiskonnaelu juhtimisel ja korraldamisel tuleb suurendada. Pooldame nende iseseisvuse ja vastutuse suurendamist: õiguste laiendamist oma eelarve kujundamisel ja võimaluste loomist neile seadustega pandud kohaliku elu korraldamiseks. Oluline on tugevdada kohalike omavalitsuste maakondliku koostöötasandi koordineerivat ning arengustrateegiaid kujundavat rolli, tagamaks kohalike huvide ja üld-riiklike huvide tasakaalustatud elluviimist.
Piisav ja poliitilistest eelistustest sõltumatu tulubaas
Kohalikele omavalitsustele peavad olema tagatud võimalused kohaliku sotsiaalse infrastruktuuri (lasteaiad, koolid, sotsiaalhoolekande asutused, kultuuri- ja spordiasutused jne) ja tehnilise infrastruktuuri korrashoiuks ja arendamiseks. Kohalikele omavalitsustele tuleb tagada nende ülesannete täitmiseks piisav ning poliitilistest eelistustest sõltumatu tulubaas. Kohalike omavalitsuste arenguvõimaluste ühtlustamise tagamiseks on vajalik õiglaste tasandusmehhanismide rakendamine.
Arengut tagav eelarve
Meie suund on kohalike omavalitsuste tulubaasi viimine sellisele tasemele, mis tagab lisaks igapäevaste ülesannete täitmisele raha ka investeeringuteks, põhivara kulumi katmiseks ning projektipõhiste investeeringutoetuste kasutamise omaosaluse katteks.
Kontroll elutähtsate teenuste üle
Elutähtsate üldkasutatavate kommunikatsioonide ja infrastruktuuri (ühisveevärk, kanalisatsioon, soojusvõrgud, ühistransport) stabiilse ning jätkusuutliku toimimise eest, sõltumata nende omandivormist, vastutab kohalik omavalitsus. Omavalitsustel peab olema tagatud kontroll elutähtsate teenuste asjakohase korraldamise üle nii tava- kui ka kriisiolukorras.
Teehoiu rahastamise suurendamine
Pöörame senisest suuremat tähelepanu kohalike teede ning tänavate võrgu arendamisele, suurendades selleks järk-järgult kohalike teede hoiu rahastamist. Strateegiliselt tähtsate ühendusteede kõrval tuleb tagada ka kohalike teede ning linnatänavate ja oluliste liiklussõlmede kaasaegne tase ning läbilaskevõime.
Munitsipaalmaa osakaalu suurendamine
Munitsipaalmaa osakaalu tuleb suurendada ning elukeskkonna ja ettevõtluse arendamiseks vajalik maa munitsipaliseerida.
Omavalitsuste abi korteri- ja elamuühistutele
Kohalikud omavalitsused peavad jätkuvalt toetama korteri- ja elamuühistuid ning osutama korteriomanikele vajadusel abi korteri- ning elamuühistute eesmärgipärase toimimise korraldamiseks.
Omavalitsuste tugi töökohtade loomisele
Keskerakond peab oluliseks kujundada ettevõtluse arendamise ja töökohtade loomise soodustamise ülesanne omavalitsustele seadusega pandud tegelikuks õiguseks ja kohustuseks koos vastava rahastamisega.
Kohalike omavalitsuste maakondliku ja üleriigilise koostöö edendamine
Edendame kohalike omavalitsuste maakondlikku ja regionaalset koostööd ning suurendame nende rolli suurendamist arengu kavandamisel ja planeeringute koostamisel.
Omavalitsuste vabatahtliku ühinemise toetamine
Keskerakond toetab majanduslikult ja regionaalpoliitiliselt põhjendatud ning kohaliku rahva poolt heakskiidetud omavalitsuste vabatahtlikke ühinemisi ja eri tasandite koostööd.
Kohalike omavalitsuste struktuuri ja koostöö mehhanismide arendamine
Omavalitsuste ühinemine kiirendab külade eneseteadvuse tugevnemist. Keskerakond taotleb küla ja külavanema rolli selgemat teadvustamist ühiskonnas ning vastava õigusliku regulatsiooni elu vajadustega vastavusse viimist. Peame oluliseks, et osavalla ja külavanema õigused ja kohustused on seadusega määratletud.
V Majanduspoliitika
Eesti majandus EL kontekstis – koostöö ja konkurents
Euroopa Liit ja majanduskoostöö
Toetame Eesti aktiivset tegevust Euroopa Liidu raames, väärtustades innovatsiooni, mis tagab kõrge konkurentsivõime kiiresti muutuvas maailmas. Peame oluliseks barjääride kaotamist digitaalsel ühisturul, sh ühtse digitaalse tollikeskkonna loomist.
Riigi konkurentsivõime tagamine
Riigid konkureerivad investeeringute pärast ning see konkurents ainult tiheneb. Eesti peab kasutama oma eelist väikeriigina – olema paindlik ning kiire kohanemisvõimega. Me oleme suutnud luua sobivad regulatsioonid uutmoodi majandusele, kuid samas ei tohi ära unustada klassikalist majandust - töötlevat tööstust ning transiiti.
Allhankijast innovaatiliseks maksimaalse lisandväärtuse andjaks
Me ei saa tegeleda ainult rikkuse ümberjagamisega, vaid oluline on suurendada Eesti majanduse kogutoodangut. Selleks peame tootmise väärtusahelas tõusma ning muutuma allhankeriigist edukaks ja innovaatiliseks maksimaalset lisandväärtust andvaks riigiks.
Üldeesmärgid
Majanduskasvu tulemused iga pereni
Majanduskasv ei ole eesmärk iseenesest, vaid see peab jõudma iga Eestimaa pereni. Oluline on Eesti inimese toimetulek ning heaolu, aga mitte majanduskasvu number statistikas. Peame väga oluliseks, et töötasu alammäära suhe keskmisse palka ei lange madalamale kui 40%. Riik peab tegema kõik selleks, et vähendada ebavõrdsust ühiskonnas. Vaid nii saab sidusama ühiskonna, kus iga inimene tunneb ennast väärtustatuna. Eesti majanduskasv peab tagama meie elatustaseme järgi jõudmise Euroopa Liidu keskmisele.
Jätkusuutlik Eesti
Keskerakonna majanduspoliitika nurgakiviks on sotsiaalse turumajanduse arendamine. Meie eesmärk on vähendada ebavõrdsust ühiskonnas ja tagada regionaalne areng kogu Eestis.
Riigi ja ettevõtluse partnerlus
Töötame selle nimel, et riik oleks ettevõtete partner, luues nende arenguks soodsad tingimused, arendaks infrastruktuure, eraldades sh teede korrashoiuks ja ehitamiseks rohkem vahendeid ning kaitstes ettevõtteid ebaausa konkurentsi eest.
Riiklik majandussektor
Toetame riiklike ettevõtete säilimist strateegiliselt oluliste valdkondades, mis muuhulgas peavad tagama energia varustuskindluse ja energiasõltumatuse, püsiva raudteetranspordi jne. Riiklikku majandussektorit tuleb majandada senisest efektiivsemalt ning riik peab püstitama riigiettevõtetele selgelt fikseeritud eesmärgid.
Teaduspõhine majandus
Teaduspõhine juhtimine ja kõrge lisandväärtusega toodang
Majanduse juhtimisotsused peavad põhinema teadusuuringutel, mille tulemused peavad jõudma praktikasse. See on üheks eelduseks kõrge lisandväärtusega lõpptoodangu loomiseks ning töövõtjatele konkurentsivõimelise palga tagamisel.
Väljaõpe ja kvalifikatsioon
Peame väga oluliseks töötajate väljaõppe ja kvalifikatsiooni kasvu vastavuses majanduse vajadustega, mille olulise komponendina näeme ettevõtjate ja riigi ühiseid meetmeid regulaarse täienduskoolituse süsteemi rajamisel. Töötajate kõrge kvalifikatsioon ning selle täiendamine võimaldab ulatuslikumat innovatsiooni majanduses, kõrgemini tasustatavate töökohtade loomist ja hoiab ära Eesti inimeste tööle siirdumise välismaale.
Uued töökohad ning väike- ja keskmine ettevõtlus
Toetame koostöös omavalitsustega aktiivselt uute töökohtade loomist. Peame oluliseks ja toetame väike- ja keskmise suurusega ettevõtete loomist nii linnas kui maal.
Maavarade efektiivne kasutamine
Töötame selle heaks, et Eesti muutuks tooraineid eksportivast riigist väärindatud tooteid eksportivaks riigiks. Eesti maavarasid väärindades toetame põlevkivist võimalikult kõrge lisandväärtusega toodete valmistamist.
Regionaalse arengu tasakaal
Regionaalse ebavõrdsuse vähendamiseks suuname enam investeeringuid ja arendustoetusi majanduslikult nõrgematesse piirkondadesse.
EL eeliste ärakasutamine
Kasutame maksimaalselt ära Euroopa Liidu reeglistikust tulenevad võimalused Eesti huvide kaitseks.
Fiskaalpoliitika
Maksusüsteemi reform
Valmistame ette maksureformi, lähtudes sotsiaalse õigluse tagamise ja ettevõtluse toetamise ning keskklassi tugevdamise eesmärgist.
EL kohustuste täitmine
Eesti peab täitma kõiki ELi liikmesriigina endale võetud ülesandeid ning kohustusi ning kasutama targalt ELi lubatud maksuerisusi. Maksud ja eelarve peavad omandama senisest aktiivsema rolli ühiskonna harmoonilisema arengu kindlustamisel. Meie maksustruktuur on olnud ELi keskmisest oluliselt erinev ning see on toonud suurema maksukoormuse just madalamapalgalistele.
Maksupoliitika eesmärgid
Maksukeskkond peab tagama piisava tulude ümberjaotamise, motiveerima töötamist, soodustama ettevõtlust ja kindlustama omavalitsustele piisava tulubaasi. Keskerakonna maksupoliitika eesmärgiks on soodustada kõrget palka ja madalaid hindu.
Maksupoliitika meetmed
Kehtestame klassikalise ja euroopaliku astmelise tulumaksusüsteemi. Taastame klassikalise ettevõtluse tulumaksu ning takistame ettevõtete kasumi maksuvabalt välja viimist. Muudame ettevõtlust pärssivat sotsiaalmaksu. Hoiame alampalga ning keskmise vanaduspensioni tulumaksuvabana.
Regionaalsed maksusoodustused
Loome regionaalseid maksusoodustusi, suurendame omavalitsuste rolli kohalike maksude määramisel, kehtestame pärandi- ja kinnisvaramaksu suurtele varadele.
Võitlus varimajandusega
Suurendame ausa konkurentsi toetamiseks Maksu- ja Tolliameti vahendeid võitluseks varimajandusega.
Hariduse, kultuuri ja sotsiaalsektori rahastamise tagamine
Peame oluliseks riigi kulutuste suurendamist haridusele, kultuurile ning majandus- ja sotsiaalarengule.
Transport. Turism.
Meretransport
Eesti on mereriik ja oluline partner transiiditeel. Seetõttu on laevastikul, sadamatel ja ühendusteedel eriline roll meie riigi positsioonide tugevdamisel maailmaturul ja maksebilansi tasakaalustamisel.
Euroopalik laevanduse toetusprogramm
Käivitame laevanduse arengu toetamiseks ja laevastiku konkurentsivõime tõstmiseks Euroopa Liidu regulatsioonidele vastava toetussüsteemi. Toome Eesti laevad Eesti lipu alla.
Euroraha transporditaristusse
Kaasame maksimaalselt Euroopa Liidu erinevate toetusfondide vahendeid olulisemate maanteede, raudteede ja teiste infrastruktuuriobjektide ehitamiseks ja liiklusohutuse tõstmiseks.
Strateegilised ühendusteed
Eesti arengu tagamiseks on vajalik strateegiliste ühendusteede arendamine ja moderniseerimine. Toetame Tallinn-Helsingi tunneli arendamist ning Rail Balticu valmimist. Ehitame Tallinn-Tartu, Tallinn-Pärnu ja Tallinn-Narva maanteetrassid 2+2-realiseks. Toetame Tallinnas üleriigilise tähtsusega transpordikoridoride väljaehitamist.
Kohalikud teed
Suurendame kohalike teede hoiuks ettenähtud vahendeid ning peame oluliseks teede mustkatte alla viimist. Tagame kvaliteetsed ja mugavad regionaalsed ühendused.
Autostumise ohtude ohjamine: ühistransport ja kergliiklusteed
Arendame välja mugava, keskkonnasõbraliku, inimeste vajadustele vastava ja kasutajale soodsa ühistranspordisüsteemi ning rajame üleriikliku kergliiklusteede võrgustiku. Arendame maakondlikku ühistransporti ning tagame selle tasuta kättesaadavuse, et seeläbi parandada inimeste tööhõivet ning sotsiaalsete ja kultuuriliste teenuste kättesaadavust.
Turismi edendamine
Loome eeldused Eesti turismipotentsiaali, sh vee- ja loodusturismi ning konverentsiturismi senisest laialdasemaks kasutamiseks.
VI REGIONAALARENG JA MAAELU
Regionaalse arengu üldpõhimõtted
Väldime ääremaastumist
Väikeriigil ei tohi olla ääremaid. Meie eesmärk on vähendada regionaalse arengu suurt ebaühtlust ning tagada Eesti regionaalselt ja sotsiaalselt terviklik ja tasakaalustatud areng. Toetame jõuliselt erinevate piirkondade konkurentsivõimet tugevdavaid arendusprogramme.
Regioonide tasakaalustatud areng
Eesti regionaalselt tasakaalustatud arengu aluseks seame kvaliteetse tehnilise ja sotsiaalse infrastruktuuri ning oluliste avalike teenuste kättesaadavuse kogu Eestis. Näeme piirkondlike erinevuste tasandamise ühe võimalusena territoriaalselt diferentseeritud maksusüsteemi rakendamist.
Piirkondade kommunikatsioonide ja infrastruktuuride arengu tagamine
Riigi ülesanne on toetada kaugemaid piirkondi nende asendist tulenevate majanduslike ja sotsiaalsete probleemide lahendamisel ja teiste piirkondadega samaväärse tehnilise taristu (teed, sadamad, elektrivarustus, kiire internet, ühistransport jms), sotsiaalse infrastruktuuri (koolid, lasteaiad, spordi-, kultuuri-, tervisekeskused jms) ning oluliste avalike teenuste kättesaadavuse tagamisel. Peame oluliseks kaasaja nõuetele vastava elektroonilise side ja vastavate kvaliteetse teenuste kättesaadavuse kogu riigi territooriumil, kaasa arvatud väikesaared ning hõreda asustusega piirkonnad.
Tõmbekeskuste võrgu jätkuv arendamine
Linnad ja alevid on üheaegselt nii elanike igapäevane elukeskkond kui ka teenindus-, kaubandus- ja ühiskonnaelu keskused. Elukorraldus linnades ja alevites peab vastama meie igapäevaelu vajadustele ja tavadele ning olema turvaline. Keskuse võimest toimida arengumootorina sõltub kogu mõjupiirkonna konkurentsivõime ning sellest tulenevalt ka areng, mistõttu riik peab kujundama programmilised võimalused keskuste võrgu jätkuvaks arendamiseks.
Regionaalpoliitika ja Euroopa Liidu poliitika
Peame jätkuvalt oluliseks Eesti tervikliku ja tasakaalustatud regionaalse arendamise vajadustest lähtuva sisemaise regionaalpoliitika integreerimist Euroopa Liidu struktuuripoliitika võimalustega.
Maaelu
Üldine eesmärk
Keskerakonna eesmärk on Eestipõllumajanduse, kalanduse ja toidutootmise mitmekesine ja jätkusuutlik areng. Riigi ülesanne on aidatatõsta maapiirkondade ettevõtete konkurentsivõimet ja arendada sealset elukeskkonda, et inimestel oleks maal hea elada.
Põllumajandushariduse tähtsus
Peame maaelu arengu vältimatuks eelduseks kõrgetasemeliste põllumajandusharidusasutuste olemasolu. Toetame nende juures olevate praktikabaaside, sealhulgas katseseadmete kaasajastamist ja neile stabiilsete investeeringute tagamist.
Ekspordile suunatud tootmine
Põllumajandustoodete töötlemine ja eksport on oluline nii põllumajandussektori konkurentsivõime kui kogu riigi majanduse seisukohalt. Mida rohkem välja müüdavast toorainest kohapeal väärindatakse, seda kõrgem ja stabiilsem sissetulek on tagatud Eesti põllumehele ja toidusektorile ning seeläbi luuakse ka uusi töökohti.
Kalandus
Peame oluliseks kalavarude keskkonnahoidlikku majandamist ja püügivõimaluste kättesaadavuse parandamist.
Mahetootmine
Eesti viljakad põllud, liigirikkad rohumaad, metsad, rabad, meri, järved ja jõed on juba sajandeid olnud oluliseks toiduallikaks. Peame väga oluliseks, et Eesti inimeste toidulaual oleks puhas kodumaine toit nii täna kui ka tulevikus.
Eesti põllumajanduskaubad Euroopa Liidu turul
Tagame Eesti põllumeestele senisest õiglasemad konkurentsitingimused Euroopa Liidu ühisturul. Seisame selle eest, et Eesti põllumehele oleksid tagatud teiste Euroopa Liidu liikmesriikidega võrdsed toetusmäärad.
Kesk- ja väikeettevõtlus maaelu edendajana
Maapiirkondade jätkusuutlikkuse tagamiseks soosime kesk- ja väikeettevõtluse mitmekesisust.Soodustame erinevate toetusmeetmete kaudu maal elavate inimeste toimetulekut, ettevõtlusega tegelemistja töökohtade loomist.
Taastuvenergia kasutamine
Toetame taastuvenergia riiklikult suunatavat rakendamist, et väärtustada ja hoida elu maal ning luua täiendavaid võimalusi stabiilseks tööhõiveks. Peame oluliseks tegelemist ringmajandusega, kus ühe tootmisprotsessi jäätmed ja kõrvalsaadused on sisendiks teisele.
Kogukonna roll maaelu edendamisel
Maapiirkonna potentsiaali maksimaalseks kasutamiseks vajame tugevaid kogukondi, kes on valmis võtma vastutuse oma piirkonna arendamise eest, seadma ühiseid eesmärke ja tegema jõupingutusi nende elluviimisel. Maapiirkondade inimesed peavad saama kaasa rääkida kohaliku tasandi otsuste tegemisel. Väärtustame Eesti külaelu arengut ja peame oluliseks siseriiklike regionaalprogrammide jätkumist. Maapiirkonna arendamisel mängib olulist rolli noorte olemasolu, seepärast peame muutma maal elamise ja tegutsemise noortele atraktiivsemaks.
Ühistegevus
Toetame ühistulise tegevuse arendamist. Kuna Eesti põllumajanduse ja toidusektori ettevõtted on võrdluses teiste Euroopa riikidega küllaltki väikesed, on ettevõtetel vaja teha koostööd ning tulla turule ühistulise vormiga, sest ühistegevuse kaudu on tootjad üheskoos tugevamad ja seeläbi ka välisturgudel edukamad.
VII HARIDUS JA TEADUS
Hariduskorralduse üldpõhimõtted
Kvaliteetne ja kättesaadav haridus on Eesti jätkusuutlikkuse tähtsaim tegur
Haridusel on määrav tähtsus meie väikese riigi rahvusliku identiteedi, kultuuri järjepidevuse ja omariikluse tagamisel ja arendamisel. Teaduspõhine tootmine ja innovatsioon ning konkurentsivõimelise majanduse arendamine on võimalikud vaid haritud rahvaga riigis.
Noorte võimete väljaarendamine
Riik vastutab selle eest, et kõikidel andekatel noortel oleks võimalused maksimaalseks eneseteostuseks. Noorte võimed, nii nende intellektuaalsed eeldused kui praktilised oskused, on väikese riigi suuremaid rahvuslikke rikkusi ja peavad saama maksimaalselt välja arendatud. Sellest tulenevalt lasub riigil kohustus toetada ka andekaid õpilasi kõikides kooliastmetes ning võimaldada nende võimete maksimaalne väljaarendamine.
Hariduse pidev kaasajastamine
Meie eesmärgiks on tagada stabiilne ja jätkusuulik hea hariduse andmine Eestis, säilitades selle juures Eesti haridussüsteemi omanäolisus, otstarbekus ja harmoniseerimine globaalsete arengutega. Hariduse sisu ja metoodika pidevaks täiustamiseks ja kaasajastamiseks on vaja kriitiliselt hinnata nii Eesti haridussüsteemi seniseid kogemusi kui parimaid kaasaegseid algatusi teistes riikides ning lähtuda mitte ainult ühiskonna tänastest vajadustest, vaid tulevaste vajaduste teaduslikest prognoosidest.
Erinevate haridusastmete harmooniline arendamine
Eesti ühiskond vajab jätkusuutlikuks arenguks kõrgetasemelist alusharidust, üldharidust, kutseõpet nii põhi- kui keskhariduse baasil, kvaliteetset kõrgharidust ning rahvusvahelises koostöös viljeldavat teadustööd. Tasuta eestikeelne haridus peab olema kättesaadav kõigis hariduse astmeis.
Õppekavade seotus praktilise elu vajadustega
Õppekava ja ainekavad peavad olema kooskõlas reaalses elus toimuvate arengutega. Oluline on arendada nii õpetajate kui õpilaste digipädevusi, informatsiooni kriitilise töötlemise oskusi, meeskonnatöö kogemusi, suulise ja kirjaliku eneseväljenduse ja teisi üldoskusi. Ülikoolide õppetöö peab olema seotud teadustööga ning tudengid kaasatud teaduslikku uurimistöösse.
Eesti keele õppimise võimaluste parandamine
Igal eesti keelt mittevaldaval Eestis elaval inimesel peab olema võimalus õppida eesti keelt. Mida laiemad on eesti keele õppimise võimalused mujal maailmas, seda jätkusuutlikum on eesti keel.
Hariduse, kasvatustöö, huvihariduse ja noorsootöö sünergia
Noorte õpetamine koolides on harmooniliselt seotud kasvatustööga, huviharidusega, noorsoo- ja sporditööga. Ainult selles koostöös kujunevad igakülgselt haritud ja kultuursed ühiskonna liikmed.
Pedagoogid
Riik peab väärtustama õpetajaid. Selleks peame hoolitsema nende piisava järelkasvu eest, kaasajastama nende ettevalmistust ning tõstma nende töö atraktiivsust. Kõik õppe- ja kasvatustöös osalevad pedagoogid (sh alushariduse, üldhariduskoolide, gümnaasiumite ja kutsekoolide ja erikoolide õpetajad, treenerid, huvihariduse õpetajad, huvialaringide juhid ning noorsootöötajad) peavad saama oma kvalifikatsioonile ja panusele vastavat väärilist palka.
Erivajadustega lapsed
Erivajadustega ning vähema suutlikkusega õpilased peavad saama vajalikku tuge, et omandada võimetekohast haridust. Oluline on laste erivajaduste võimalikult varajane märkamine. Tugiteenused (sh psühholoogi, logopeedi, eripedagoogi ja sotsiaalpedagoogi abi) peavad olema kättesaadavad kõigis kooliastmetes. Peavad säilima ka hariduslike erivajadustega lastele spetsialiseerunud koolid.
Koolikeskkond ja koolivõrgustik
Turvaline ja õppimist soodustav keskkond
Koolikeskkond, sõltumata haridustasemest ja kooli tüübist, peab olema õppimist soodustav ja turvaline, õpetajate ja õpilaste ning õpilaste omavaheline suhtlus peab olema vastastikkusel austusel põhinev. Nii õpilased kui õpetajad peavad panustama turvalisema ning igaühe jaoks meeldiva keskkonna arendamisse
Kodu ja kooli koostöö, lapsevanemate ja perekonna tugi
Tugevdame koolide koostööd lapsevanematega. Kvaliteetne õppe- ja kasvatustöö on võimalik vaid kodu ja kooli tihedas koostöös.
Ühtluskool ja kodulähedane põhikool
Eesti põhikool on ühtluskool. Põhikoolis tagatakse kõikidele õppijatele võimalus tasuta omandada kvaliteetne põhiharidus oma elukohajärgses koolis. Hea ja kvaliteetne põhiharidus peab olema tagatud ka keskustest eemal. Paralleelselt koolivõrguga tuleb arendada laste kunsti- ja muusikakoolide ning teiste huvikoolide võrgustikku.
Tasuta koolieine
Koolieine on osa toetavast ja turvalisest õppekeskkonnast. Seetõttu tuleb nii lasteaias, põhikooli, kutsekoolis ja gümnaasiumis tagada tasuta koolitoit kõigile õpilastele.
Kutseharidus
Kutsehariduse tähtsustamine
Kutseõpe ning gümnaasiumiharidus peavad olema võrdselt väärtustatud. Oluline on mõista, et ka kutsehariduses omandatavad erialad nõuavad ajakohaseid ja spetsiifilisi oskusi. Toetame tööandjate, kutsekoolide ja üldhariduskoolide koostööd ja kutsehariduse jätkuõpet.
Üld- ja kutsehariduse koostööst
Kesk- ja kutseharidus peavad olema teineteist toetavad ning sidusad ning iga õppuri individuaalset võimekust toetav ning arvestama nii õpilaste vajadusi kui muutuva töömaailma ootusi. Üld- ja kutseharidusasutused peavad tegema koostööd, et tagada põhikooliõpilaste võimalused eelkutseõppeks, tagada tugevamat üldainete õpetamist kutsekoolis ning eelkutse omandamise või valikainete võimalused gümnaasiumi õpilastele.
Noortepoliitika ja huviharidus
Noored meie ühiskonnas
Noorte väärtustamine on Keskerakonna üks keskseid prioriteete. Noortepoliitika peab lähtuma nii noorte hetkevajadustest kui tulevikutrendidest. Selle kujundamisel on lisaks teadmistepõhisusele oluline noorte enda kaasatus. Noorsootööteenused peavad olema kättesaadavad igale noorele, sõltumata tema elukohast, erivajadusest või sotsiaalmajanduslikust taustast.
Terves kehas terve vaim
Tähtis on toetada noorte tervet elustiili, mis hõlmab endas nii vaimset kui füüsilist tervist. Ümbritsev keskkond peab soodustama füüsilist aktiivsust. Töötame selle nimel, et lapsed saaksid spordi tegemised vajalikud harjumused terveks eluks kaasa juba lasteaia- ja koolieast.
Kodanikukasvatus
Noortepoliitika peab toetama noorte kasvamist aktiivseteks kodanikeks ning tulevasteks otsustajateks, kes huvituvad ühiskonna protsessidest ning on valmis vastutama ühiskonna arengu eest. Formaalne ja mitteformaalne haridus peavad toetama noorte valmidust osaleda valimistel ja looma eeldused selleks, et noored oskaksid kasutada nii oma passiivset kui aktiivset valimisõigust. Toetame ka noorteühenduste rahvusvahelist koostööd, aitame edendada noorsoodiplomaatiat.
Kaasotsustamine
Noorte, noorteühenduste ja valitsemisasutuste vaheline koostöö peab põhinema koosvalitsemise printsiibil, mille kohaselt noored osalevad nii otsustamises kui otsuste elluviimises. Noori tuleb kaasata kõikides neid puudutavates küsimustes, mitte ainult haridus- ja noortepoliitika küsimustes.
Tegijat tunnustatakse
Noorte panus ühiskonna arengusse, otsustusprotsessidesse ning noorsootöösse on olulisel kohal, seda peab toetama ja tunnustama. Noorteühenduste tegevust tuleb toetada finantsvahenditega nii projektipõhiselt kui ka aastatoetuste näol.
Kedagi ei tohi jätta tähelepanuta
Noored, kes ei õpi ega tööta, vajavad tuge, et suunduda tagasi ühiskondlikku ja tööellu. Nii noorte endi kui Eesti riigi huvides tuleb toetada iga noort, et ta leiaks eneseteostuse ja oleks valmis astuma edukasse iseseisvasse ellu. Selle tagatiseks on läbimõeldud noorsootöö, huviharidus ja –tegevus ning tugimeetmed vähemkindlustatutele.
Erivajaduste arvestamine
Erivajadustega noortele tuleb vajadusel luua alternatiivseid lahendusi ning võimaldada neil osa saada noorsootööst võrdväärselt teiste noortega. Tööturu meetmed ja noorsootöö peavad olema kättesaadavad ja toetama erivajadustega noorte tööellu suundumist ja aktiivset osalemist ühiskonnas.
Huvihariduse mitmekesisus ja sünergia erinevate haridustöö vormidega
Huviharidus- ja tegevus peab olema lastele ja noortele kättesaadav ning valik mitmekesine. Huviharidus- ja tegevus ning formaalharidus peavad olema omavahel seotud nii sisuliselt kui vormiliselt. Formaalhariduses tuleb võtta arvesse õpilase koolivälist tegevust ning osalemist noorsootöös ning siduda seda maksimaalselt õpingutega.
Kõrgharidus
Kõrghariduse kättesaadavus
Eestikeelne kõrgharidus peab olema kvaliteetne ja kättesaadav. Kõrgkooli pääsemise ainsaks eelduseks võib olla inimese akadeemiline suutlikkus.
Üliõpilaste sotsiaalsed garantiid ja õppelaen
Üliõpilastele riiklikult tagatud sotsiaalsete garantiide süsteem peab olema terviklik ning toetama üliõpilase õpinguid piisavas mahus, lähtudes seejuures üliõpilase reaalelulisest olukorrast. Õppelaen, õppetoetused ning stipendiumid peavad olema lülitatud ühtsesse, läbimõeldud süsteemi.
Doktoranditoetus
Doktoranditoetus peab olema piisavalt suur, et tagada nominaalajaga lõpetamine ning vähendada nende doktorantide hulka, kes töötavad doktorantuuri kõrvalt, tagamaks inimväärne äraelamine.
NOORTE VÕIMETE VÄLJA-ARENDAMISE MAKSIMAALNE TOETAMINE
Kvaliteetse kõrghariduse ja tipptasemel teaduse alustaladeks on akadeemiline vabadus, ekstsellentsus ning osalemine rahvusvahelises kõrgharidus- ja teadustöös.
Stabiilne rahastamine ja korralik palk
Kõrghariduse rahastamine peab olema stabiilne ning võimaldama õppejõude vääriliselt tasustada.
Mõistlikud proportsioonid eesti- ja ingliskeelse õppe vahel
Kõrghariduses peavad olema mõistlikud proportsioonid eesti ja ingliskeelsete õppekavade vahel. Selleks, et tagada eesti keele kui kultuur- ja teaduskeele areng, peab suurem osa kõrgharidusest toimuma jätkuvalt eesti keeles. Riik peab toetama teadustulemuste publitseerimist ka eesti keeles ning tähtsustama eestikeelse oskussõnavara väljaarendamist ja kaasajastamist.
Rahvusvahelistumine
Rahvusvahelistuvas kõrgharidusmaailmas on oluline üliõpilaste ja õppejõudude mobiilsus. Peame vajalikuks vastutustundlikkust Eesti kõrghariduse turundamisel ja propageerimisel ning välistudengite vastuvõtmisel.
Välistudengid
Üliõpilasvahetus teiste riikidega rikastab meie kõrghariduspilti, toetab ülikoolide sügavamat rahvusvahelist spetsialiseerumist ning annab Eestis tugevatel erialadel õppetöö läbiviimiseks vajaliku õppurite "kriitilise massi".
Ühiskonna vajaduste kaitsmine
Mitmetes ühiskonnaelu valdkondades valitseb kriitiline spetsialistide puudus. Näeme vajalikul hulgal spetsialistide ettevalmistamise ja nende ametipüsivuse olulise teena stipendiumite kehtestamist ning sellega kaasnevaid töökohustuse lepinguid.
Õpingute ühitamine kutsetööga
Hariduse omandamine peab olema piisavalt paindlik, et võimaldada ka täiskasvanud õppijal ühildada töö ja kõrgharidusõpingud. Sellejuures on oluline roll ka osakoormus- ning kaugõppe võimalustel. Tunnustame koolide ja ülikoolide täiendõppe-alast tööd ning toetame selle laiendamist. Kõrgesti haritud spetsialistid vajavad lisaks enesearendamisele kraadiõppes regulaarset kõrgkoolide põhist kõrgesti kvalifitseeritud täiendõpet.
Teadus ja innovatsioon
Teaduse roll Eesti ühiskonnas
Teadus on vundament, mis tagab meie haridussüsteemi, majanduse, julgeoleku, maaelu, keskkonnakaitse ning ühiskonnaelu teiste valdkondade kaasaegse rahvusvahelise taseme ning konkurentsivõime. Teaduse laiahaardeline roll ühiskonnas peaks kajastuma ka teaduse rahastamises, mis ei tohi piirduda vaid ühe allikaga.
Teaduse rahastamine
Teaduserahastus ei saa põhineda vaid konkurentsipõhisel mudelil. Oluline on, et teaduse baasrahastus võimaldaks tagada teadus- ja arendustegevuse kvaliteedi ning pidada üleval teadustaristut.
Erasektori kaasamine teaduse rahastamisse
Teaduspõhise majanduse osakaalu kasvu tagamiseks on oluline erasektori ja teadusasutuste koostöö suurendamine ja seeläbi rakendusuuringute finantseerimise tõhustamine. Muuhulgas on oluline rakendusdoktorantuuri väärtustamine.
Teadusprojektide rakendusliku väärtuse hindamine
Teadusprojektide rahastamisel tuleb arvesse võtta teadustöö tulemuste rakenduslikkust ning nende olulisust seoses sotsiaalsete ja kultuuriliste väljakutsetega. Seejuures peab aga säilima ka baasteaduste rahastuse stabiilsus.
Teadustöö tulemuste kättesaadavus ning populariseerimine
Riiklikult rahastatud teadusuuringute tulemustele peab olema ligipääs ning teadustöö tulemusi tuleb rohkem kajastada ka populaarteaduslikes kanalites.
Doktorikraadiga spetsialistide väärtustamine
Peame väärtustama doktorikraadiga töötajaid nii era- kui avalikus sektoris. Tööandjaid tuleb julgustada värbama just doktorikraadiga töötajaid, et suurendada innovaatilisust ning tõsta otsustamisprotsesside analüütilist taset ja kvaliteeti.
Hariduse, teaduse ja kultuurialane koostöö
Eesti hariduse, teaduse ja kultuurilise arengu oluliseks toeks on Euroopa Liidu võimaluste ärakasutamine ning osalemine erinevates haridus-, teadus-, noorsootöö- ja kultuuriprogrammides. Tähtsustame Euroopa Liidu sisest teadus- ja haridusasutuste spetsialiseerumist ning teaduskoostööd ühistest uurimisprojektidest kuni ühiste uurimisasutuste loomiseni.
VIII KULTUURIPOLIITIKA
Eesti keele arendamine ja kaitse
Rahvuskultuuri ja eesti keele kaitse
Eesti keele püsimise ja arengu kaitseks peame vajalikuks killustatuse ja korraldamatuse ületamist eesti keele uurimisel, õpetamisel, korrastamisel ja kaitsel ning vastava ühtse riikliku institutsiooni, keeleameti (taas)loomist ülikoolide ja instituutide osalusel.
Eesti keel kui rahvusliku kultuuri vundament
Kindlustame eesti keele väärtustamise ja püsimajäämise, tagame riigipoolse toetuse eesti keele arengu alaseks teadustegevuseks ning eesti keele võrdse staatuse teiste ELi liikmesriikide keeltega.
Professionaalse kõrgkultuuri arengu toetamine
Toetame professionaalse kõrgkultuuri püsimist ja arengut Eestis. Peame oluliseks riigi jätkuvat panustamist Rahvusooperi Estonia, ERSO, RAMi jt arengusse, professionaalsete teatrite ülalpidamisse, aga samuti rahvusliku filmikunsti püsimajäämisse. Kindlustame kultuuri riikliku toetussüsteemi jätkumise, toetame Eesti kultuuri tutvustamist maailmas erinevatel festivalidel ning üritustel.
Kultuuritegelaste eneseteostuse kindlustamine
Toetame kutseliste muusikute, kirjanike ja kunstnike eneseteostust aidates tagada sotsiaalsed garantiid. Suurendame nende loomingulisi ja enesearendamise võimalusi osalemaks rahvusvahelistel koolitustel ning üritustel.
Rahvakultuuri edendamine ja kultuuripärandi kaitse
Rahvakultuuri toetamine
Eesti rahvakultuuri säilimiseks, sh meie laulu- ja tantsupidude traditsiooni jätkusuutlikkuse tagamiseks, peavad jätkuma riigi poolt toetatud programmid. Teadmiste edasi andmiseks tuleb nii õpetada õpetajaid kui ka pakkuda tuge igapäevaselt rahvakultuuri arendajatele.
Kultuuriliselt omapäraste piirkondade arengu toetamine
Toetame Eesti etniliselt omapäraste paikkondade arengut ja seal elavate rahvakildude traditsioonide, keele ja kultuuri säilimist ning arengut.
Rahvaraamatukogud ja nende roll
Peame tähtsaks rahvaraamatukogude rolli ühiskonnas ning loome tingimused nende töö kaasajastamiseks ning tugevama sünergia loomiseks teabelevi ning kultuuri- ja huvitegevuse teiste valdkondadega.
Rahvakultuur kaasaegses digimaailmas
Kaasame rahvuskultuuri õpetamiseks ja tutvustamiseks kaasaegseid IT-vahendeid, anname hoogu Eesti rahva ajaloo digitaliseerimisele.
Eestis elavate rahvaste kultuuri viljelemise võimalikkus
Tagame kõikidele rahvusgruppidele Eestis oma rahvuskultuuri arendamise võimalused koos vabadusega integreeruda Eesti rahvuskultuuri.
Muinsuskaitse
Tagame muinsuskaitse tõhusa töö kaitsealuste objektide säilimiseks ning piisava riikliku finantseerimise nende järk-järguliseks taastamiseks või konserveerimiseks koostöös kohalike omavalitsustega.
Kultuurikandjate töö väärtustamine
Väärtustame ja tunnustame kultuurikandjate ja -säilitajate tööd ning tugevdame nende professionaalse koolitamise süsteemi.
Kehakultuur ja sport
Kehakultuuri ja spordi tähtsus tervete eluviiside ja rahva tervise edendamisel
Õigete poliitiliste valikutega kehakultuuris ning spordi arendamisel on võimalik lisaks olümpiavõitjate toodud aule ja kuulsusele saavutada kokkuhoid tervishoius ning oluliselt tõsta inimeste elukvaliteeti.
Rahvaspordi ja tippspordi arengustrateegia vajalikkus
Kehakultuuri ja spordi valdkonna näol ei ole tegemist sugugi ainult tippsportlaste ettevalmistamisega, vaid see on lahutamatuks osaks rahva tervise parendamisel. Rahvaspordi ja tippspordi arendamiseks loome pikaajalised arenguprogrammid, mis koosnevad reaalselt täidetavatest eesmärkidest ning arvestavad reaalselt riigi finantsvõimalustega.
Andekate sportlaste toetused
Tagame toetuse andekatele noortele nende treeninguteks ning treeneritele nende treenimiseks.
Sporditaristu renoveerimine
Asume üle riigi spordirajatiste võrku tempokalt renoveerima ja laiendama koostöös kohalike omavalitsustega, vajadusel koos erasektoriga.
Tippsportlaste väärtustamine
Täiendame tippsportlaste väärtustamise süsteemi, et maailmatasemel Eestit edukalt esindanud saaksid eluaegsed sotsiaalsed garantiid.
Invasport
Loome riikliku invaspordi toetusprogrammi, mis annaks suuremad võimalused treeninguteks ning osalemiseks nii siseriiklikel kui ka rahvusvahelistel võistlustel.
Meediapoliitika
Avaliku teabe usaldusväärsuse tagamine
Tagame Eesti riigi valmisoleku võitlemaks libauudiste ning muu väärinformatsiooni levitamisega.
Avaliku ja kommertsteabe lahus hoidmine
Hoiame tasutud reklaami muust avalikust teabest selgelt lahus.
Kohalike omavalitsuste meediakanalid
Toetame kohalike omavalitsuste õigust oma elanikke informeerida omavalitsuse poolt välja antava ajalehe vm meedia vahendite kasutamise kaudu.
IX TERVISHOIUPOLIITIKA
Kurss tervishoiureformile
Tervishoiusüsteemi üldine olukord
Eestile ei sobi konkurentsile ja kasumile rajatud tervishoiusüsteem, mis juba oma olemuselt ei sea oma töö eesmärgiks patsiendi huve ega ravi tulemusi, vaid teenuste mahu suurendamist. Kasumile orienteeritud tervishoiusüsteemist tuleb loobuda.
Olulisemad kitsaskohad
Eestis on korralik haiglate võrgustik, parima väljaõppega arstid ja kaasaegsed seadmed, aga rahapuudus tingib pikad järjekorrad, mida süvendab meedikute väljaränne. Nii satub patsient tihti arsti juurde raske tüsistuse või kaugele arenenud haigusega, mille ravikulud on kõrged.
Tervishoiureformi eesmärk
Eesti vajab selgelt juhitavat tervishoiukorraldust, mida kujundab mitte haiglatevaheline konkurents, vaid tervishoiuteenuste planeerimine vastavalt elanikkonna vajadustele.
Juhitav tervishoiuvõrk
Rakendame juhitava ja kontrollitava tervishoiuvõrgu, mis tegutseb vajaduspõhise planeerimise ja selge vastutuse alusel. Tervishoiuteenuste planeerimine peab toimuma mitte rahaliste ressursside, vaid otstarbekuse ja tegelike vajaduse alusel.
Tervishoiureformi komponendid
Teaduspõhise reformi vajalikkus
Tervishoiureformi läbiviimise aluseks peame seniste pikaajaliste uurimistööde ning arutelude tulemuste teaduslikku läbitöötamist ning põhjalikku ekspertiisi. Senisest sellelaadsest tööst lähtudes pakume välja reformi olulisemad suunad.
Kiirabi, perearst, õendus uues süsteemis
Peame otstarbekaks kiirabi koondamist üheks sihtasutuseks, perearstisüsteemi aga tervisekeskusteks. Oluline on suurendada õendusabi osakaalu, maapiirkondades arendame prioriteetselt koduõendust.
Erameditsiini võimalused
Tervishoiuasutused on omandivormilt sihtasutused ning riigi või kohaliku omavalitsuse hallatavad asutused. Äriühingutena võivad tegutseda ainult ettevõtted, mis rajanevad 100% erakapitalil.
Tervishoiu rahastamise allikad
Tervishoiuteenuste rahastamisallikad on haigekassa ja riigi eelarve, lisaks omaosaluse, kohalike omavalitsuste ja vabatahtlike ühenduste vahendid. Tervishoiuteenuste osutamiseks ettenähtud vahenditest ei toimu tervishoiuasutuse taristu laienemist, selleks kaasatakse muid vahendeid (riigi, kohaliku omavalitsuse, erasektori sihtotstarbelised eraldised).
Tevishoiuteenuste ökonoomsuse teed
Tervishoiuteenuste planeerimisel soodustame juurdepääsu odavamate teenuste juurde (päevaravi, õendusabi). Tervishoiuasutustest peavad saama eelkõige koostööpartnerid, mitte konkurendid. Esmatasandi tervisekeskuste territoriaalne paigutus otsustatakse koostöös kohaliku omavalitsusega. Õendusabi arendamisel on otstarbekas eelistada piirkonna suuremaid õendusüksusi, mis suudavad tagada teenuste regionaalselt võrdset kvaliteeti.
Terviseametist kompetentsikeskuseks
Otstarbekas on kujundada Terviseametist kompetentsikeskus, mis juhib ja kontrollib tervishoiuasutuste võrgustikku teenuste territoriaalse ja mahulise planeerimise kaudu. Vastutus tervishoiu kui võrgustiku toimimise eest lasuks Terviseametil, rahaliste vahendite jaotamine toimuks Haigekassa poolt Terviseameti kinnitatud teenusmahtude alusel.
Kontroll ja järelevalve
Järelevalvet tervishoiuteenuste administratiivses ja teenuste kvaliteedi mõistes teostab Terviseamet. Järelevalvet finantstegevuse mõistes teostab Haigekassa, pöörates erilist tähelepanu tervishoiuteenuste osutajal ebamõistliku kasumi või tulemi tekkimisele ning arvestades, et rahaliste vahendite kasutamise eesmärk ei ole mitte ettevõtte lisaväärtus, vaid tervishoiuteenuste osutamine.
Tervishoiureformi tulemus – kaasaegsem, odavam, juhitavam
Rakendame mõistlikuma, odavama, kindlalt planeeritava ja selgelt juhitava tervishoiukorralduse, mis vastab riigi majandusarengu tasemele, kaasaegse meditsiini nõuetele ning on orienteeritud patsientide vajadustele.
X SOTSIAALNE TURVALISUS JA HOOLEKANNE
Sotsiaalpoliitika
Esmane eesmärk
Eesti riigi esmane ülesanne on Eesti rahva püsimajäämine ja kõigile Eesti inimestele sotsiaalse turvatunde ja väärika elu tagamine. Eesti Keskerakonna eesmärk on Eesti ühiskonna majandusliku ja sotsiaalse kihistumise ohjamine ning vaesuse vältimine.
Riigi ja kodaniku ühine vastutus
Sotsiaalhoolekanne peab põhinema riigi ja inimeste ühisvastutusel ‒ pereabil, kogukonna abil ja riigi abil. Sotsiaalhoolekande korraldus peab keskenduma üksikisikute ja perekondade toimetuleku toetamisele neile omases keskkonnas ning vajadusel keskkonna ümberkujundamisele. Iga abivajaja peab leidma abi, seadmata sealjuures ohtu oma inimväärikust.
Tugev sotsiaalvõrgustik, haritud spetsialistid
Panustame tugeva ja kõiki Eesti piirkondi hõlmava sotsiaalvõrgustiku arendamisesse ning sotsiaalteenuste kvaliteedi tõstmisse, vähendamaks sotsiaalset tõrjutust ning hätta sattunud Eesti elanike vajaliku abita jäämist. Tugeva sotsiaalvõrgustiku rajamiseks tuleb (vajadusel riiklike stipendiumite toel) ette valmistada piisaval hulgal nii madalama kui kõrgema kvalifikatsiooniga töötajaid ja spetsialiste.
Haritud sotsiaaltöötajate koolitamine
Kindlustame järk-järgult sotsiaaltöötajate ametikohtade täitmise vaid vastava eriharidusega asjatundjatega ning viime nende töö- ja palgatingimused teiste sama haridustaseme ning töökogemusega töötajate tasemele. Töötame välja erialaspetsialistide koolitusprogrammi, mis arvestaks meie rahvastiku sotsiaalriski tulevikuprognoose.
Preventsioon
Tähtsustame sotsiaaltöös probleemide õigeaegset märkamist, väljaselgitamist ning teavitamis- ja ennetustööd. See hõlmab alkoholi- ja tubakatoodete tarbimise, narkomaania ja HIVi ning AIDSi vastast teavitustööd nii riskigruppides kui ühiskonnas tervikuna, aga samuti pere- ja lähisuhtevägivalla vastast tegevust ja kuritegevuse ennetustööd. Toetame vägivallaohus olevate inimeste riikliku tugisüsteemi arendamist.
Paindlike töörežiimide rakendamine
Soodustame osalise töövõimega inimeste tööturule integreerimist ja elukestvat õpet, aga samuti töötute ümberõpet. Väärtustame igas vanuses töötamist. Peame vajalikuks eakatele, aga samuti puuetega inimestele sobilike ja paindlike (sh vaba graafikuga, osalise tööajaga ja osalise koormusega) töörežiimide väljaarendamist ja laialdast rakendamist, võimaldamaks neil osaleda tööprotsessis.
Erivajadustega inimesed
Erivajadustega inimesed tavaelus
Erivajadustega inimesed tuleb maksimaalselt kaasata tavaellu, mis omakorda eeldab nende vajaduste arvestamist kõikides eluvaldkondades, sh vastavate tugiisikute rakendamist õppe- ja tööprotsessis, erivajadustega inimeste vajaduste arvestamist linnaruumi, ametiasutuste, elu- jm ruumide kujundamisel, aga samuti erivajadustega inimeste rakendamiseks toetatud töökohtade loomist ja sisustamist ettevõtetes ja organisatsioonides.
Puuetega inimestele suunatud teenused
Täiustamist ja laiendamist vajab puuetega inimeste toetamiseks mõeldud teenuste ja transpordi korraldus, mis tagaks neile liikumisvõimalused ning piisavas mahus teenuseid oma igapäevaste tegemiste toetamiseks.
Erikoolid, hooldushaiglad ja hooldekodud
Nende erivajadustega inimeste puhul, keda ei ole võimalik kaasata tavaellu, peame jätkuvalt vajalikuks riigi poolt (kaas)finantseeritavate erikoolide, spetsialiseeritud hooldekodude ja õenduskodude ja hooldushaiglate süsteemi olemasolu.
Pensionipoliitika
Euroopa Liidu taseme poole
Kindlustame pensionite järk-järgulise tõusu Euroopa Liidus aktsepteeritavale tasemele, et tõsta märkimisväärselt eakate inimeste heaolu ja toimetulekuvõimet. Riik peab leidma täiendavaid vahendeid pensionite erakorraliseks suurendamiseks, et välistada vanema põlvkonna sattumist vaesusriski. Eesti keskmine pension peab olema oluliselt kõrgem suhtelise vaesuse piirmäärast.
XI Rahvastiku- ja perepoliitika
Perepoliitika
Perekond kui ühiskonna alus
Ühiskond algab perekonnast. Toetame perekonnaväärtusi ning rõhutame kodu tähtsust kui lapse parimat kasvukeskkonda. Laste kasvatamisel toetame mõlema lapsevanema rolli ja vastutust. Tähtsustame kogu perekonnale loodud vaba aja veetmise ja puhkevõimaluste arendamist.
Peretoetused
Panustame jätkuvalt paindliku sünni-, pere- ja koolitoetuste süsteemi arendamisse. Väärtustame suurperesid, aitame arendada nende tugistruktuure. Pooldame peretoestuste maksmise seostamist laste tervisekontrolliga.
TASUTA LASTEAIAHARIDUS
Laiendame lastehoiuteenuseid, et võimaldada vanematel aktiivselt töötada ja õppida. Võtame kursi üldisele tasuta lasteaiaharidusele.
Üksikvanemate toetamine
Arendame välja riigipoolse elatisabi süsteemi, mis tagab alimente mittesaavatele üksikvanematele laste elatusraha. Seostame selle riigipoolse abi tõhustamisega oma vanemlike kohustuste täitmisest kõrvalehoidvate isikute leidmisel ja oma kohustuste täitmisele suunamisel.
Lastekodust elluastujale tugiisik
Parandame oluliselt lastekodust ja kasuperedest ellu astuvate noorte ettevalmistust iseseisvaks eluks, kindlustame neile vajadusel tugisiku olemasolu.
Elamuasemepoliitika
Riigi garantiiga eluasemelaenud noortele
Igaühel on õigus eluasemele. Jätkame üle Eesti munitsipaalelamuehitust ja sotsiaaleluruumide loomist, tagame noortele peredele võimalused saada elamispinna hankimiseks sooduslaene.
Munitsipaal- ja sotsiaal-eluruumid
Tähtsustame munitsipaalelamuehitust ja sotsiaaleluruumide loomist läbi riiklike üürimajade programmi üle Eesti, toetades kõiki elanikkonnagruppe.
Varjupaikade kohtade arvu suurendamine
Tänavalaste ja kodutute probleemi lahendamiseks peame vajalikuks oluliselt suurendada vastavate varjupaikade kohtade arvu ja rahastamist.
Kodutute re-sotsialiseerimine
Kodutute inimeste täisväärtuslikeks ühiskonnaliikmeteks re-sotsialiseerumisel arendame välja vältimatu sotsiaalabi- ja rehabilitatsiooniteenused ning loome sotsiaalmajutusüksuste süsteemse võrgustiku üle Eesti.
Sundüürnikud
Rakendame meetmeid sundüürnikele omandireformi käigus tehtud ülekohtu heastamiseks.
Rändepoliitika
Üldprintsiibid
Keskerakond töötab sellise Eesti loomise nimel, kust keegi ei pea lahkuma vaesuse tõttu, kust minnakse põnevusega maailma avastama, kuid tullakse rõõmuga tagasi. Eesti kontrollib rangelt piire, aga kõik vastuvõetud juhatatakse lõimumise ja kodakondsuse teele.
Võõrtööjõu kasutamise reguleerimine
Eestisse sisserändekvootide andmine peab olema jätkuvalt parlamendi nõudliku kontrolli all. Eesti majandus vajab võõrtöölisi, kes töötavad Eestis lepingu alusel, maksavad siin oma maksud ning siirduvad pärast oma lepingu lõppemist tagasi oma kodumaale.
Ajutise rände regulatsioon
Loome eraldi sisenemisprogrammi ajutiseks rändeks hooajalistele töötajatele ning õpi- ja teadusrände soodustamiseks.
Immigrantide palgapoliitika
Pooldame põhimõtet, et tööjõu palkamiseks kolmandatest riikidest peab ettevõtja pakkuma kõrgemat palka kui selle valdkonna keskmine palk tööturul.
Immigrantide kohene arvele võtmine
Rakendame sisserändajate efektiivset arvele võtmise, nõustamise, toetamise, koolitamise ja järelevalve süsteemi.
Toetus re-migrantide tööle rakendamisel
Pooldame täistööhõivele suunatud majanduspoliitikat, riik abistab tagasitulekusoovi avaldanud inimesi töökohtade leidmisel.
Perekondade taasühinemise toetamine
Töötame välja mõistliku regulatsiooni perekondade taasühinemise võimaldamiseks: toetame kõigi inimeste õigust olla koos abikaasa ja lastega, samas seame karmid piirid selle põhimõtte võimalikule pahatahtlikule ärakasutamisele.
Koostöö rahvuskaaslastega kogu maailmas
Rahvuskaaslaste poliitika
Peame oluliseks kontakti Eestist välja rännanud kodanikega ning toetame nende võimalikku naasmist Eesti ühiskonda. Teostame rahvuskaaslaste-poliitikat, mis aitab kaasata välismaal elavaid Eesti inimesi meie riigi edendamisse ning luua eeldusi ja võimalusi kodumaalt lahkunud spetsialistide tagasipöördumiseks. Moodsaid infotehnoloogiavahendeid kasutades loome võrgustiku Eestist väljas töötavatest professionaalidest, mis võimaldab ka efektiivsemat koostööd Eesti riigi ja siinsete ettevõtetega.
Eesti keel ja kultuur välismaal
Toetame Eesti kultuuri- ja haridusseltside loomist välisriikides ka riigieelarvelistest vahenditest. Näeme Eesti saatkondadel ka välismaal elavate ja töötavate Eesti kodanike tugikeskuste rolli. Jätkame rahvuskaaslaste eesti keele õppimise toetamist välismaal. Selleks, et igal Eesti lapsel oleks võimalik õppida eesti keelt asukohast sõltumata, on vajalik tagada eesti keele e-õppevara. Samuti toetame eesti keele õpetamist erinevates välismaa üldharidus- ja kõrgkoolides.
XII KESKKONNAPOLIITIKA
Üldsuunad
Keskkonnapoliitika põhieesmärgid
Keskerakonna eesmärgiks on tagada inimesi rahuldav tervislik keskkond ja majanduse arenguks vajalikud ressursid loodust oluliselt kahjustamata ning maastikke ja elustikku säilitades. Püüdleme majandust, keskkonda ja heaolu koos käsitledes pikaajalise ja jätkusuutliku majanduse kasvumudeli poole, mis seab sihiks looduse mitmekesisuse säilitamise ja elurikkuse suurenemise, loomade õiguste kaitse ja abi vajavate loomade abistamise, jäätmetekke vähendamise ja jäätmete keskkonnaohutu käitlemise, välisõhu kvaliteedi parandamise, veekeskkonna kaitse korraldamise ja seisundi parandamise, tervisliku elukeskkonna tagamise ning inimeste keskkonnateadlikkuse suurendamise.
Keskkonnakoolitus
Tõhustame laste ja täiskasvanute looduskaitsealast koolitust, nõustamist ja teavitustööd. Alustame põhitõdede tutvustamisega juba lasteaias ning toetame keskkonnateadlikkuse suurendamisele suunatud kodanikuühendusi ja tegevusi.
Keskkonnakaitse ja majandus
Pikaajalised arengusuunad looduskeskkonna hea seisundi hoidmiseks, keskkonna- ja energiasäästlike lahenduste arendamiseks kõigis eluvaldkondades ning rakendame ökoinnovatsiooni põhimõtteid, edendamaks märkimisväärselt säästvat arengut, vähendades tootmisviiside keskkonnamõju, suurendades vastupanuvõimet keskkonnakoormusele ja tagades loodusvarade tõhusama ja vastutustundlikuma kasutamise. Soodustame mahetoodete ja -teenuste laialdasemat kasutamist ja eksporti.
Maavarade loodussäästlik kaevandamine ja põhjavee kaitse
Maavarade kaevandamisel ja karjääride rekultiveerimisel eelistame põhjavett võimalikult säästva tehnoloogia kasutamist. Piirame põhjavee kasutamist tehnoloogilise veena, tagamaks kvaliteetse joogiveevaru säilimise elanikkonnale. Jätkame jääkreostuskollete likvideerimist ning korraldame vajadusel pinnase ja põhjavee puhastustööd. Põhjaveevarude kaitseks rakendame tõhusat järelevalvet puurkaevude üle.
Tark jäätmemajandus
Tagame kogu Eesti üle minemise korraldatud jäätmeveo süsteemile ning tõhustame jäätmete liigiti kogumise kvaliteeti kodumajapidamistes. Ladestamise asemel peame suunama üha rohkem liigiti kogutud jäätmeid taaskasutamisse ehk nad materjalina uuesti ringlusse saatma. Ühtlasi tõhustame järelevalvet ning parandame omavalitsuste ja tootjavastutusorganisatsioonide vahelist koostööd pakendite liigiti kogumisel.
Rannikumere reostuskoormuse vähendamine ja kaitse
Eesti rannikumere kui Läänemere ökosüsteemi osa tervise parandamise nimel peame vähendama merre juhitava sademevee reostuskoormust. Tõhustame riigi ja kohalike omavalitsuste koostööd naftareostuse tõrjemeetmete planeerimisel ja rakendamisel.
Autostumise keskkonnakahjude ohjamine
Autostumise keskkonnamõjude vähendamiseks toetame madala ja nullemissiooniga sõidukite propageerimist ja nende kasutamist ning soodustame kõrgkvaliteetsete ja keskkonnasõbralike kütuste kasutamist. Edendame olulist keskkonnasäästu võimaldavat ühistransporti ning kergliiklust.
|