Terik: kandidaatidesse valimistel ei peaks suhtuma kui õlle- või tubakareklaami

Täna oli Riigikogus esimesel lugemisel arutlusel valimisi puudutav seadus, mis muu hulgas tühistaks aktiivse agitatsiooni ajal kehtinud poliitilise välireklaami keelu. Riigikogu liige Tiit Terik leiab, et välireklaami keeld ei täida eesmärki ning uued keelud oleksid ebamõistlikud. Esimese lugemise läbinud Vabaerakonna eelnõus on põhiseaduskomisjoni liikme Tiit Teriku hinnangul mitmeid ebamõistlikke ettepanekuid, kuid toetamist väärib välireklaami piirangu kaotamine aktiivse agitatsiooni ajal. 

„Välireklaami piirangu eesmärgiks oli kampaaniakulude vähendamine, kuid see pole olnud tegelikult lahendus, vaid valimiskampaania pikendus, mis muutis kampaania tegelikkuses ka kulukamaks,“ selgitas Terik. Ta tõi välja, et välireklaami teevad erakonnad praegu enne piirangut ning seejärel kolib reklaam televisiooni, raadiosse, trükimeediasse või internetti. „Seejuures on suurimaks kuluks just reklaam televisioonis, mille tootmine käib suurele osale kandidaatidest arusaadavalt üle jõu,“ sõnas Terik Põhiseaduskomisjoni liige sõnas, et just seepärast on ka mõistetamatu Vabaerakonna soov määrata välireklaami suuruseks üks ruutmeeter. „Eriti just kohalike omavalitsuste valimistel on minu hinnangul ebaõiglane ja ebademokraatlik võtta ära kandidaatidelt üks odavamaid reklaamimise viise,“ sõnas Terik.

Lisaks on piirang Teriku arvates ebaloogiline ka seetõttu, et pindade suurused, näiteks bussipeatustes, on juba välja kujunenud. Ruutmeetriseid reklaampindu nende seas ei ole, sest tänavapildis neid lihtsalt ei märgataks. „Reklaamfirmadel jääks seejuures veel võimalus eraldada suured pinnad väikese liistuga ja algaks JOKKitamine, mis lisaks segadust ja tooks erinevate kaebuste tõttu tööd juurde politseile,“ sõnas riigikogulane. „Me ei tohiks suhtuda inimestesse, kes soovivad ennast ja oma seisukohti valijatele esitada, kui pahelisse tubaka- või õllereklaami,“ rõhutas Terik.