Saaremaa Vallavalitsus võttis vastu majandus- ja taristuministri Kadri Simsoni ettepaneku minna Saaremaal üle tasuta ühistranspordile ning esitada vastav eelnõu vallavolikogule.
Siinjuures on oluline märkida, et riik on ka varasematel aastatel bussisõitu toetanud, nüüd saab olema dotatsioon lihtsalt täies mahus. 2017. aastal kulus Saaremaal maakondlike bussiliinide peale ligi 1,8 miljonit, sellest dotatsioonina 1,4 miljonit eurot ning piletitulu oli ca 0.4 miljonit eurot. Tänavu on planeeritud 1. juulist tasuta sõidu tagamiseks kokku ligikaudu 1,8 miljonit eurot, sellest riigi dotatsioon 1,6 miljonit eurot ning esimese poolaasta oodatav piletitulu 0,2 miljonit eurot.
Liinide tihendamiseks on 3,3 miljonit eurot
Ühtlasi on raha eraldi liinide tihendamiseks, mille kogusumma on riigi peale 3,3 miljonit eurot. Saaremaa osa sellest selgub vastavalt vallavalitsuse poolt tehtud avaldustele. Taotlused omakorda peab kinnitama Maanteeamet. Siinkohal on saarlastel endal võimalik oma soove vallavalitsusele parema ühistranspordi taseme saavutamiseks esitada. Kuigi Saaremaal puudub eraldi ühistranspordikeskus, on vallavalitsuse ressursid kohaliku liinivõrgu arendamiseks varasemast suuremad. Kohalike elanike poolt õigel suunamisel on vallavalitsusel võimekus panna bussid sobivamatel aegadel liikuma, lisada peatusi ning tihendada graafikuid ja liine.
Rohkem raha kätte
Auto ei tohi ega saa olla ainuke transpordivahend ning eelmise aasta 18 miljonit sõitu maakonnaliinidel seda ka näitab. Kohalik omavalitsus koostöös riigiga peab võimalikult head tingimused ühistranspordi osas tagama - lisarahastus liinide tihendamiseks ning piletivaba sõit samm selle suunas kindlasti on.
Saaremaa bussisõitjale jääb rohkem raha kätte On palju neid, kes töötavad küll Kuressaares, kuid elavad linnast eemal. Näiteks Laimjala inimesed sõidavad edasi-tagasi tööle 80 km ning igakuine kokkuhoid bussipileti pealt saab olema ligikaudu 60 eurot. Kindlasti on need summad lähtuvalt asukohast ja sõidutihedusest erinevad, kuid võib julgelt tõdeda, et alates 1. juulist jääb Saaremaa inimestele rohkem raha kätte.
Siinkohal loodan, et sarnaselt Saaremaa, Põlva ja Võru maakonnaliinidele, lähevad ka teised maakonnad tasuta ühistranspordile üle.
Enn Eesmaa,
Saaremaa vallavolikogu liige, Riigikogu aseesimees