Aivar Riisalu: praamisegadust vaadates tasuks taas mõelda Saaremaa sillale

Jun 17

Selle üle, milline on parim ühenduse pidamise viis Eesti suuremate saartega, on vaieldud palju ning ilmselt iga valitsuse ajal. Saaremaa silla idee tundub olevat nüüdseks maha maetud ning põhirõhk keskendunud küsimusele, kas riik peaks asuma ise praamiäri korraldama või jätma selle eraettevõtete pärusmaaks. Paljud olid üllatunud kui eelmine majandusminister Juhan Parts teatas, et riik ostab endale praamid ning asub ise seda liiklust ka korraldama. 

Peamiselt liikles kaks teineteisele vastandlikku  versiooni. Ühed rääkisid, et praamikuningas Leedol on IRLiga sedavõrd soojad suhted, et suutis Partsile oma praamid pähe määrida. Nimelt soovivat Leedo sellest ärist väljuda, ja kes oleks jõukam ostja kui riik majandusministri isikus? Teine versioon aga kõneles sellest, kuidas IRLi juhtkond on Leedoga riidu läinud ning talle koha kätte näitamiseks riigistatakse praamiliiklus. Veelgi enam, plaanitakse ehitada täiesti uued praamid ja mitte mingil juhul osta Leedo ettevõttele kuuluvaid praame.

Valitsuse vahetuse ning eurovalimiste hoos jäi praamide küsimus tagaplaanile, kuni Urve Palo teatas pigem üllatavalt, et riik loobub praamide ehitusest ning parvlaevliiklust korraldatakse ka edaspidi konkursi korras. Ja loomulikult on konkursi tingimused sellised, kuhu sisuliselt kvalifitseerub vaid Leedo ettevõte. Minister Palo ise pole kuigi palju aega leidnud, et tekkinud olukorda lahti seletada. Tema siiani ainus põhjendus - et praame ei jõuta valmis - on paljude laevaehitajate pahameele esile kutsunud, kes selle väite ümber lükkavad. Ajakirjanduses on juba ilmunud ka vihjeid selle kohta, et uus koalitsioon pelgab sedavõrd Leedot, et ei julge temaga tülli minna ning tema ärisse sekkuda.

Keskerakond on alati julgenud välja öelda, et riik võib ettevõtetele olla hea, ja mõnikord ka ainuvõimalik peremees. Me ei näe põhjust, miks riik ei võiks praamiäri enda kätte võtta ning kasutada seda kui üht regionaalpoliitilist meedet. Kindlasti on paljude õiglustunnet riivanud see, et praamiäri on koondunud sisuliselt vaid ühe ettevõtte kätte. Ning märgid näitavad, et see ka jätkub. Samas tuleb tõdeda, et paljude inimeste jaoks pole suuremate saarte vahelisel praamiliiklusel midagi viga. Vastupidi - laevad on korralikud ja pilet veel suhteliselt mõistliku hinnaga.

Ilmselt on konkreetses loos suurimaks probleemiks Urve Palo ebaselge kommunikatsioon, mis ei anna täit pilti, miks ministeerium kannapöörde tegi. Arvestades praamikonkursi rahalist mahtu, selle praktiliselt ette teada tulemust ja laevaehitajate vastuväiteid, on ministrile põhjust küsimusi esitada enam kui küll.

Kogu selle segaduse juures jääb siiski õhku küsimus, et järsku oleks mõistlikum ehitada sild.

Salvesta
Küpsiste kasutamine lehel
See veebileht kasutab küpsiseid. Meie lehel kasutatakse vajalikke küpsiseid, mis on seotud lehe toimimise, sotsiaalse meedia funktsioonide pakkumise ning liikluse analüüsimiseks.
Luba kõik
Keela kõik
Privaatsuspoliitika
Marketing
Turundusega seotud küpsiseid kasutatakse külastajate jälgimiseks eri veebilehtedel. Selle eesmärk on näidata kliendile reklaame, mis on kasutajale asjakohased ja huvitavad ning seega avaldajatele ja kolmanda osapoole reklaamijatele väärtuslikumad.
Facebook
Luba
Keela
Google
Luba
Keela
Analytics
Statistikaga seotud küpsised aitavad veebilehtede omanikel mõista, kuidas külastajad saidiga suhtlevad, kogudes ja avaldades andmeid anonüümselt.
Google Analytics
Luba
Keela
Jetpack
Luba
Keela