Eesti lubab osad isejuhtivad autod tänasest tänavatele

Mär 02

Alates tänasest on Eesti teedel ja tänavatel lubatud isejuhtivate autode testimine. Seda tingimusel, et autol on juht, kes saab vajadusel kontrolli sõiduki üle endale võtta. Ilma inimese järelevalveta ei hakka sõidukid omapead tänaval liiklema veel niipea.

Majandus- ja taristuminister Kadri Simsoni sõnul on isejuhtivate autode näol tegemist põneva tulevikulahendusega, millega tuleb ajapikku harjuda nii inimestel kui ka seadusandlusel. „Eesti üheks edu võtmeks on aastate jooksul olnud innovaatiliste lahenduste leidmine ning nende rakendamine. Isejuhtivate autode näol on tegemist projektiga, millega tuleb kindlasti edasi minna, tagades samal ajal kõikide liiklejate ohutuse," lisas minister Simson.

Maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra sõnul teeb Maanteeamet isejuhtivate sõidukite valdkonnas tihedat koostööd Euroopa teiste riikide ametitega. "Olukord on uus ja tuleb olla kindel, et nii auto mehhaanika kui tarkvara vastavad nõuetele. Testimine toimub Maanteeameti järelevalve all ja peab olema ohutu," lisas ta.

Möödunud sügisel riigikantselei juurde loodud isesõitvate sõidukite ekspertrühma juhi Pirko Konsa sõnul on Eestil võimalus väikse ja paindliku riigina olla uute lahenduste esmane rakendaja ning siinsed ettevõtjad saaks tulevikus need teadmised edukalt laia maailma eksportida. "Tehnoloogia on sealmaal, et suudab paljud ülesanded juhilt üle võtta ja liikluse palju turvalisemaks muuta. Kõike seda tuleb muidugi testida nii tarkvara, riistvara kui ka ärimudelite mõttes. Meie tänane sõnum on, et Eesti riigiametid ja eksperdid on jõudnud kokkuleppele ning isejuhtivate autode avalikel teedel testimine võib alata," lisas Konsa.

Testimisõigus avalikel Eesti teedel kehtib isejuhtivatele sõidukitele, mida Rahvusvahelise Autoinseneride Ühingu klassifikatsiooni järgi liigitatakse tasemele SAE 2 või SAE 3. Kõnealustel autodel peab olema kas sõidukis või kaugjuhtimise abil juht, kes sõiduki eest vastutab ning vajadusel kontrolli üle võtab. Ekspertrühm jätkab tööd vastutuse, kindlustuse, privaatsuse, eetika ja muudel teemadel, et jõuda lahendusteni, mis võimaldavad tänavatele lubada ka kõrgema autonoomsusega sõidukid (SAE International'i standardi J3016 tasemed 4 ja 5). Riigikantselei juures tegutseva isejuhtivate autode ekspertrühma eestvedamisel ning koostööst Eesti IKT klastri ja ITS Estonia võrgustikuga toimub täna Kultuurikatlas temaatiline seminar, kus saavad sõna Maanteeameti, Tuleviku Tehnoloogiate Sihtasutuse ning valdkonna ettevõtete esindajad. Teemaks tulevad isejuhtivate autodega kaasnevad riskid, keskkonnaküsimused, kasutajakogemused ning Eesti lähiaja plaanid isejuhtivate sõidukite arenduskohana.

Isejuhtiva tehnoloogia (nt auto) testimiseks Eestis tuleb esmalt läbida järgnevad sammud:

1. Tuleb taotleda sõiduki registreerimist ja taotleda sellele üksikkinnitust (vt LS § 78). Selleks tuleb kirjutada See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. ja saata dokumendid sõiduki tehnilise kirjelduse kohta. Sealjuures on abiks igasugune lisainfo, nt materjal varasemate testimiste kohta (välisriikides).;

2. Tuua sõiduk enne registreerimist Maanteeametisse kontrolli, kus Maanteeameti meeskond (kuhu kuuluvad eksperdid liiklusohutuse, isejuhtiva tehnoloogia valdkonnast) testib sõidukit nii kinnisel alal kui ka liikluses. Testitakse, kuidas juht sõidukit manuaalselt kontrollib; kuidas tehnoloogia võimaldab juhil turvaliselt võtta kontrolli sõiduki autonoomselt režiimilt üle; ning sõiduki võimekust ise sõita.

Üksikkinnitus kehtib siseriigiliselt, kuid täpsemad testimise tingimused ja kord kooskõlastatakse Maanteeametiga sõiduki registreerimisel.

Salvesta
Küpsiste kasutamine lehel
See veebileht kasutab küpsiseid. Meie lehel kasutatakse vajalikke küpsiseid, mis on seotud lehe toimimise, sotsiaalse meedia funktsioonide pakkumise ning liikluse analüüsimiseks.
Luba kõik
Keela kõik
Privaatsuspoliitika
Marketing
Turundusega seotud küpsiseid kasutatakse külastajate jälgimiseks eri veebilehtedel. Selle eesmärk on näidata kliendile reklaame, mis on kasutajale asjakohased ja huvitavad ning seega avaldajatele ja kolmanda osapoole reklaamijatele väärtuslikumad.
Facebook
Luba
Keela
Google
Luba
Keela
Analytics
Statistikaga seotud küpsised aitavad veebilehtede omanikel mõista, kuidas külastajad saidiga suhtlevad, kogudes ja avaldades andmeid anonüümselt.
Google Analytics
Luba
Keela
Jetpack
Luba
Keela